Etter over ti år som en av Norges mest profilerte beautyinfluencere tar Emilie Tømmerberg steget fra å anbefale produkter, til å skape dem selv.
Sammen med nære venn og medgründer Vanessa Kerr lanserer hun nå Toém Beauty, et merke de har utviklet i full hemmelighet de siste tre årene. Duoen har valgt å bygge merket uten eksterne investorer. Ifølge Kerr var dette et helt bevisst valg for å ivareta visjonen:
– Vi ønsket kontroll. Vi ønsket å vokse i vårt eget tempo og beskytte integriteten vår, forteller hun til Vogue Scandinavia.
Tømmerberg understreker også til Vogue Scandinavia hvor personlig prosessen har vært:
– Det innebærer ansvar og risiko, men det har også vært utrolig givende. Vi har vært involvert i absolutt alt; fra formulering og testing til design og emballasje.
Et vennskap som ble til et felles prosjekt
Tømmerberg og Kerr har kjent hverandre siden tenårene, og det nære samarbeidet ble selve fundamentet for utviklingen av Toém. Prosessen tok langt lengre tid enn de først hadde sett for seg, fordi de nektet å nøye seg med noe middelmådig.
– Plutselig falt alt på plass, beskriver Tømmerberg til Vogue Scandinavia om øyeblikket da de fant de riktige formuleringene. Kerr minnes det samme:
– Vi så på hverandre og visste: ‘Dette er det.’
Navnet Toém kom til på en flytur fra Italia, inspirert av Tømmerbergs etternavn: personlig, men samtidig subtilt nok til å stå på egne ben.
Tre gjennomarbeidede produkter
Første lansering, The Signature Edit, består av kremblush, krembronzer og highlighter, alle produsert i Italia. Produktene er kremete ved påføring og setter seg i en fløyelsmyk finish som smelter inn i huden. En Vogue-redaktør beskrev highlighteren slik: «Den var myk som fløyel, smeltet inn og satt perfekt – umulig å forklare uten å høres besatt ut.»
Formuleringene er uten parfyme, parabener, silikoner, talc, mineraloljer og ftalater. Grunnfilosofien bak merket kan oppsummeres slik: «Hver eneste ingrediens må ha en funksjon.» De bruker en høy andel naturlige ingredienser, kombinert med utvalgte syntetiske komponenter når de gir bedre stabilitet, ytelse eller trygge veganske alternativer.
Produktene fulgte henne lenge før lansering
For følgerne hennes er det ingen overraskelse at produktene allerede så dagens lys i Tømmerbergs eget innhold, uten at hun kunne røpe det. Da et sminkehack gikk viralt tidligere i år, var det mange som lurte på hvilken blush hun brukte. Nå viser det seg at den kom fra Toém Beauty.
I Norge vil merkets produkter kun være tilgjengelige fysisk hos Gimle Parfymeri i Oslo, kjent for sitt kuraterte, luksusfokuserte utvalg. Ellers vil de være tilgjengelige via merkets egen nettbutikk.
Lanseres 9. desember
Toém Beauty lanseres i Skandinavia 9. desember. Planen videre er å utvikle sortimentet i et rolig, gjennomtenkt tempo, kun når nye produkter føles helt riktige.
Med en tydelig visjon, internasjonal interesse allerede før lansering og et vennskap som drivkraft, markerer Toém Beauty starten på et nytt kapittel for Emilie Tømmerberg.
