Dior fortsetter å utforske koblingen mellom feminitet og feminisme.
Denne uken er det duket for Paris Fashion Week. Moteuken startet for alvor på tirsdag, og feminisme var nøkkelbudskapet på den første store dagen. Dior var et av motehusene som hadde stort fokus på akkurat dette.
Maria Grazia Chiuri, kreativ direktør hos Dior, laget en SS24-kolleksjon med utgangspunkt i en refleksjon over betydningen av nåtiden, der fortid og fremtid må eksistere samtidig.
Den kreative direktøren fortsetter dermed å utforske koblingen mellom feminitet og feminisme.
Ifølge en pressemelding fra Dior, vil Chiuri vise at mote – mer enn noen gang – har et ansvar for å hjelpe kvinner med å realisere sin verdi og uttrykke forskjellene sine.
Derfor har hun rettet oppmerksomheten mot alle opprørerne som har hevdet sin uavhengighet.
Billedkunstneren Elena Bellantoni sto bak den kraftfulle videoinstallasjonen til Dior, med tittelen «Not Her».
Videoinstallasjon besto av syv meter høye LED-skjermer som viste 24 falske reklamer som undergravde sexistiske visuelle skildringer med nye budskap.
Ifølge britiske Elle ble det blant annet vist frem et selvportrett av Bellantoni som holder en parfymeflaske med teksten «Give him your deepest essence». Dette portrettet var satt opp mot et bilde av teksten «I am not an empty space between your pages».
Modellene gikk på en rosa- og gulstripete catwalk, som var installasjonens nøkkelfarger. Catwalken sto i kontrast til klærne som ble presentert. Hvit, svart og beige var fargene som gikk igjen i SS24-kolleksjonen til Dior.
Kolleksjonen besto blant annet av et utvalg svarte Bar-jakker med markert midje. Dette var ment for å skape litt fasong, og ikke for å trekke sammen og stramme til kroppen.
Vi så også en veldig lett, metallisk genser på catwalken – noe som kan gi en mykere tolkning av en ringbrynje. I dette tilfellet brukes ringbrynjen i kampen for feminisme.
SS24-kolleksjonen til Dior gjenoppretter ideen om forholdet mellom kropp og klær satt i tidens kontekst.
Det var selvfølgelig mange kjente fjes som dukket opp for å vise sin støtte til det franske motehuset.
Noen av de mest populære fjesene som dukket opp var Jennifer Lawrence, Robert Pattison og Jenna Ortega.
Alle foto: Dior
Les også: Modellene ble dyttet nedover catwalken