Diet Pradas identitet er avslørt

Publisert:

Del innlegg:

Dette er duoen bak den beryktede (og fryktede) Instagram-kontoen.

Siden oppstarten i desember 2014 har Instagram-kontoen @diet_prada luket ut kopier, etterligninger og inspirasjon på tvers av merker i motebransjen – fra store motehus til kjedebutikker og fra store motehus til andre store motehus. I dag har kontoen nærmere en halv million følgere, og har blitt en av motebransjens aller mest fryktede og nådeløse kritikere.

Tirsdag kunne Business of Fashion avsløre at det er Tony Liu og Lindsey Schuyler som står bak Instagram-kontoen. Nå står de to frem i det som er deres aller første intervju med motenettstedet. 

(Allerede i oktober 2017 spekulerte motenettstedet The Fashion Law i om det var nettopp disse to som stod bak Instagram-kontoen, men det ble altså bekreftet først nå).

Tony Liu og Lindsey Schuyler for BoF
Tony Liu og Lindsey Schuyler. Bilde via Business of Fashion.

Duoen møttes i 2010 da de begge jobbet for designeren Eugenia Kim. I dag er Liu designer for sitt eget merke You As, som selges hos blant annet Mr. Porter og Opening Ceremony. Schuyler jobber som konsulet og designer.

Det hele begynte som en vits mellom de to, forteller de til BoF, men etter å ha fått blant andre Rihanna, Naomi Campbell, Nicolas Ghesquière, Edward Enninful, Kendall Jenner, Vanity Fair og Vogue blant sine følgere begynte Diet Prada for alvor å gjøre seg verdig tittelen «motepoliti». Med det fulgte invitasjoner til alle de store visningene (Prada inkludert). Flere av de store designerne har dessuten vært aktive i kommentarfeltet til kontoen på Instagram – mange for å vise støtte, men også noen for å uttrykke sin misnøye, blant dem Dolce & Gabbana.

Duoen forteller at navnet Diet Prada er en hyllest til Miuccia Prada og Diet Coke – «den originale imitatoren», som de selv sier det.

Grunnen til at de to nå står frem med sin sanne identitet er at de ønsker å ta Diet Prada et steg videre.

– Ideelt sett vil vi kunne gjøre dette til en business. Det blir lettere dersom man får ansikter til navnene, sier Schuyler.

Videre i intervjuet forteller duoen om hvor viktig det er for dem å avdekke kopier, og at det er opp til følgerne å tolke det som de vil – om det er som kritikk, revolusjon eller bare tull. Selv påstår de at de ikke er slemme, men bare ærlige, og at de ikke er mer enn to mennesker med en mening. Likevel er de glade for å ha startet en dialog, og for å kunne fungere som en plattform for diskusjon og kritikk i, av og om motebransjen.

Åpningsbilde via Instagram (@TonyLiu, @LindseySchuyler)

Les også: Karl Lagerfeld åpner opp om alt i stort intervju

Siste artikler

Jane Birkins veske auksjoneres bort: Med unik hilsen på innsiden

Et av de mest legendariske motesymbolene i historien får nytt liv på auksjon. En Hermès-veske som tilhørte sangerinnen og...

Grace Wales Bonner blir kreativ leder hos Hermès

Et historisk skifte etter 37 år: Den britiske designeren Grace Wales Bonner tar over som kreativ direktør for...

Ingrosso stopper klokkekolleksjon etter plagiatanklager

Bianca Ingrosso og hennes selskap Ani Jewels valgte å stanse lanseringen av sin nye klokke kun timer før...

Luksusvisjon på lavbudsjett: Glenn Martens x H&M

H&M har nok en gang slått seg sammen med en av motebransjens mest spennende designere, og resultatet er...

UGG kombinerer to av årets største trender – og vi MÅ ha dem!

Ballerinasko og UGGs, to klassikere på hver sin sesong, har nå smeltet sammen i én overraskende og genial...

Svært skjønnhetssalg til L’Oréal

At skjønnhet kan være stor business, er det liten tvil om. Nå bekreftes ryktene som lenge har sirkulert...

Mikela Beck lanserer RELY: – Hudpleie skal være ekte, ærlig og ukomplisert

Etter flere år som en av Norges mest innflytelsesrike stemmer innen hudpleie, har hun endelig tatt steget mange...

Louis Vuitton Ski: 70-talls silhuetter og norsk strikk

Louis Vuitton har lansert LV Ski 2025, og er inspirert av både 70-talls silhuetter og norsk strikk. Motehuset har...