Dette vil den klassiske Chanel-vesken koste nå

Publisert:

Del innlegg:

Etterspørselen fortsetter å overgå produksjonen.

I slutten av forrige måned åpnet det franske motehuset sin første butikk i Oslo. Nå har den klassiske Chanel-vesken brutt 10 000 dollars-grensen etter merkets siste prisøkning. 10 000 dollar tilsvarer litt over 100 000 norske kroner.

En Chanel-veske til over 100 000 kroner er uten tvil en investering, og merkevarens prisøkninger akselerer raskt.

Ifølge Fashionista sier en talsperson fra Chanel at de setter prisene på veskene i henhold til kostprisen.

– I likhet med hele luksussektoren har vi stått ovenfor en sterk prisvekst i råvarepriser og produksjonskostnader i flere måneder, noe som har ført til at vi har tilpasset prisene i butikkene våre, uttalte de videre.

Den klassiske Chanel-vesken ble først utgitt i 1955. Opprinnelig ble den laget uten lås og logo, og kostet bare 220 dollar.

– Coco Chanel var nyskapende og langt foran sin tid når det gjaldt å ha sitt eget merke og lage design til den moderne kvinne, sier Cynthia Houlton, Sothebys Global Head of Fashion and Accessories.

– Chanel-vesken har egentlig ikke endret seg så mye når det gjelder design, og den forblir relevant basert på funksjonalitet og kvalitet, forteller Houlton.

Chanels kjennetegnede design, altså klaffdesignet, ble et av de mest populære tilbehørene i historien, takket være sin tidløshet og funksjonalitet.

Karl Lagerfeld moderniserte klaffvesken i 1983, og ga den ut med en dobbel CC-lås. Da ble vesken priset til 1000 dollar.

Ettersom luksusmarkedet fortsetter å øke i popularitet på tvers av butikker og videresalg, så øker også prisene. Prisen på den klassiske Chanel-vesken har doblet seg siden 2016.

Classic Handbag fra Chanel.
Classic Handbag fra Chanel.

Prisøkningen er ikke unik for Chanel, vi ser det blant annet hos motehus som Dior og Hermès også.

Det er etterspørsel og begrenset tilbud som presser prisene, i tillegg til høyere kostnader. En del av det handler om å opprettholde en eksklusivitet innenfor luksusmarkedet.

– Chanel har merkelojalitet og prissettingskraft til å gjøre det, sier Jessa Henderson, seniorkurator i Fashionphile.

Les også: Er dette den nye it-vesken?

Siste artikler

Test av julekalendere del 2: Hvilken er best?

Høsten er her, og med den kommer starten på årets jaktsesong; jakten på den perfekte skjønnhetskalenderen. Mange av de...

Helgetips: Høstfest og Halloween-verksted i Oslobukta

Lørdag 18. oktober blir det høststemning i Oslobukta når området fylles med lokale smaker, kreative aktiviteter og familieglede....

Denne jakken er overalt nå

Moteverdenens kuleste motehus har talt: Militærjakken er tilbake for fullt. Blant trendsetterne har militærjakken allerede vært tilbake en stund,...

Victorias Secret Fashion Show er tilbake

Etter den store gjenlanseringen i fjor gjør Victoria’s Secret Fashion Show comeback igjen i 2025. Den nye versjonen...

Varner snur etter tungt år – satser på herreklær og digital vekst

Etter flere svake år og dyrekjøpte erfaringer med ungdomsmote forsøker klesgiganten Varner nå å reposisjonere seg. Selskapet, som...

Taylor Swift får gjennomgå for sitt nye album

Taylor Swift har gitt ut sitt tolvte studioalbum The Life of a Showgirl, og reaksjonene lot ikke vente...

Ferner Jacobsen og Barbour: Tradisjon møter trend

Det finnes merker og motehus som overlever fordi de klarer det aller vanskeligste: Å være tro mot sine...

Slik er Jonathan Andersons nye Dior

Under moteuken i Paris var det en rekke spennende visninger på agendaen - én av dem: Jonathan Andersons...