Melk & Honnings kåring av mote-Norges mest innflytelsesrike tar utgangspunkt i nordmenn som jobber med eller fra Norge, ikke profilerte nordmenn med karrierer i utlandet. Innflytelse er subjektivt, og kommer i mange ulike former. Panelet har diskutert innad, og vektlagt både økonomisk posisjon, faglig tyngde, troverdighet og rykte innad i bransjen.
Sosiale medier, kredibilitet og kommersialitet er rangert fra 1-10, men poengene har ikke en direkte sammenheng med kåring.
I noen tilfeller handler det mest om posisjon, i andre om person. Alle i panelet har tilknytning til flere av de utvalgte – dette er dessverre ikke til å unngå i en såpass liten bransje.
Om panelet:
Jostein Wålengen er redaktør for Melk & Honning. Han har siden 2007 jobbet som skribent, stylist og konsulent for en rekke magasiner, artister og klesmerker. I 2012 åpnet han klesbutikken NR.9, som han fortsatt eier og driver.
Ida Eritsland er moteskribent i D2. Hun er utdannet moteviter fra Stockholms Universitet og underviser også moteteori både ved Kunsthøyskolen og HiOA.
Jorun Sofie Fallmo Aartun er journalist i Dagens Næringsliv, hvor hun rapporterer om både finans og mote. Etter omfattende analyser og intervjuer ga hun høsten 2014 ut boken ‘Avkledd – på innsiden av den norsk motebransjen’.
1. Hege Aurelie Badendyck / Redaktør i Costume
Hege Aurelie startet sin Costume-karriere som motejournalist, deretter som moteredaktør. I august 2014 etterfulgte hun omdiskuterte Vanessa Rudjord som sjefredaktør. Siden da har Badendyck hevet bladets redaksjonelle nivå, satset tyngre på nett – og trykket magasinets første cover med mørk modell, Sonja Wanda. Tross et kommersielt utgangspunkt og salgsrettede saker har Costume et godt rykte og høy troverdighet innad i bransjen.
SoMe: 7/10
Kred: 8/10
Kommersialitet: 8/10
2. Magnus Thorud og Kyrre Alver / Blender Agency
Blender Agency ble stiftet i 2003 av Magnus Thorud og brødreparet Mats og Kyrre Alver. Siden da har agenturet vokst seg til Norges ledende, ti-doblet omsetningen og levert formidable resultater. I dag sysselsetter selskapet over 20 ansatte. Guttene bak Blender kjører en lav profil, og er knapt synlig i sosiale medier. Allikevel nyter Thorud og Alver en enorm respekt og påvirkningskraft innen varehandel – butikkene og kundene kjøper det Blender selger. Agenturet er også deleier i suksessmerket FWSS.
SoMe: 3/10
Kred: 8/10
Kommersialitet: 9/10
3. Petra Middelthon / Moteredaktør i Elle
Petra Middelthon tok med seg mangeårig stylist-erfaring fra Paris og New York inn i Elle, og har nesten egenhendig stått for magasinets redaksjonelle moteprofil. Magasinet er fortsatt et av Norges mest leste, og Middelthons arbeider har blitt publisert verden over. Tross en lav tilstedeværelse på sosiale medier fortsetter moteredaktøren å påvirke allmennheten, og har i en årrekke balansert troverdighet med kommersialitet.
SoMe: 2/10
Kred: 8/10
Kommersialitet: 8/10
4. Hanneli Mustaparta / blogger
Hanneli er lett å avskrive som en opportunistisk modell, men bak den voksende merkevaren skjuler det seg års erfaring som stylist, fotograf – men først og fremst modell. Mustaparta ble scoutet til det nedlagte kultmagasinet Fjords, deretter gikk det slag i slag. I dag bor hun i New York og driver bloggen hanneli.com derfra. It-jenta instagrammer til nærmere 200 000 trofaste følgere, og samarbeider jevnlig med motehus som Calvin Klein og Diesel Black Gold.
SoMe: 9/10
Kred: 7/10
Kommersialitet: 9/10
5. Marius Varner / Varner-gruppen
Siden 1995 har Petter og Marius Varner drevet motekonsernet med blant annet Dressmann, Bik Bok og Cubus i porteføljen. Sistnevnte ledes av Marius Varner, og regnes som en av Norges store kjedebutikkvinnere. I 2013 omsatte Cubus for nærmere 2,4 milliarder, med et driftsresultat på nesten 400 millioner. Varner-brødrene har perfeksjonert lavprisforretningene i 20 år, men får også kritikk for mangelfull satsning på norsk mote og et arrogant syn på produksjonetikk.
SoMe: 2/10
Kred: 3/10
Kommersialitet: 10/10
6. Nina Granerød & Frode Grønvold / FWSS
FWSS fikk en pangstart ved lansering høsten 2012, da superblogger Elin Kling trykket merkets angoraluer til sitt bryst. Med en 2014-omsetning på 34 millioner er merket allerede en av Mote-Norges mest profilerte eksportartikler.
SoMe: 7/10
Kred: 7/10
Kommersialitet: 8/10
7. Maren Helly-Hansen Sørbye / Pudder Agency
Som daglig leder og medeier i Pudder Agency har Maren Helly-Hansen Sørbye profesjonalisert norsk moteindustri, og sikret bedre arbeidsvilkår for frilansere og andre kreative. Opprinnelig et stylingbyrå, representerer Pudder i dag 28 stylister, make-up artister, videografer, hårstylister, fotografer, koreografer og interiørstylister.
SoMe: 8/10
Kred: 7/10
Kommersialitet: 8/10
8. Nils Vik / fotoredaktør i D2
I nedgangstider for print er Dagens Næringslivs fredagbilag en av få med vekst. Magasinets visuelle profil er i stor grad utformet av fotoredaktør Nils Vik, som også har ansvar for moteseriene. D2 har blitt synonymt med kvalitet, og gjør faglig motestoff lett-lest, uten å bli fordummende.
SoMe: 4/10
Kred: 8/10
Kommersialitet: 8/10
9. Ørnulf Høyer / Høyer
Etter en oppsagt agentavtale med danske Sand i 2003 satset Ørnulf Høyer alt han eide på kleskjeden som bærer eget navn. I dag er Høyer Egertorget kjedens flaggskip, med årlige driftsinntekter på over 100 millioner (pr 2013). Siviløkonomen har vært en foregangsfigur for luksusmote i Norge.
SoMe: 6/10
Kred: 4/10
Kommersialitet: 9/10
10. Agnes Guldbrandsen / Gevir
Frisør og stylist Agnes Guldbrandsen var opprinnelig en del av Pudder Agency, men gikk ut i 2010 for å satse på Gevir. Siden da har salongen blitt en institusjon i Oslo, hyppig frekventert blant norske motefolk og kjendiskvinner. Frisørene i Gevir er alle profilerte stylister, og salongen har greid å gjøre hårklipp til hverdagsluksus. Etter nyåpning på Høyer Egertorget i 2014 er alt lagt til rette for videre vekst.
SoMe: 8/10
Kred: 7/10
Kommersialitet: 9/10
11. Pauline Närholm / stylist
Etter mer enn 25 års fartstid som make-up artist og stylist er Pauline Närholm fortsatt en favoritt blant norske redaksjoner og bedrifter. Hun var medeier i Fjords Magazine, et av få norske motemagasiner med internasjonal suksess, og grunnla mote- og livsstilmagasinet PS Magasin i 2014. Gjennom egne magasiner har Närholm hjulpet frem flere unge og ferske motefolk.
SoMe: 1/10
Kred: 8/10
Kommersialitet: 5/10
12. Admir Batlak / designer
Siden designdebuten som Batlak&Selvig (med Charlie Selvig) i 2007 har Admir Batlak vært et av mote-Norges sterkeste kort. I 2013 gjenoppstod Batlak under eget navn, etter arbeidsopphold hos blant annet Dolce & Gabbana. Kompromissløsheten har gått på bekostning av det kommersielle, men også sikret en høy troverdighet – og dagens posisjon. I dag drives merkevaren av designeren selv, Linn Tvede og Marie Rydland. Fra høsten 2015 vil Admir Batlak være tilgjengelig i norske butikker.
SoMe: 5/10
Kred: 8/10
Kommersialitet: 3/10
13. Pia Tjelta & Tine Molatt / by Ti Mo
Da Tine Molatt startet opp by Ti Mo i 2004 ble det en umiddelbar økonomisk suksess, og under ti år senere var klesmerket å finne i nesten 1000 butikker fordelt på 22 land. Allikevel skulle det et designsamarbeid til for å virkelig sette merkevaren på kartet. Tross delvis lunkne tilbakemeldinger, spesielt på pris, har Pia Tjeltas tre kjolekolleksjoner sikret by Ti Mo uvurderlig presse, og innpass på det amerikanske klesmarkedet.
SoMe: 8/10
Kred: 4/10
Kommersialitet: 8/10
14. Iselin Steiro / modell
Toppmodellen har vært et førstevalg i over 15 år, og har en naturlig autoritet og verdighet som kan selge enhver vare. I dag er Steiro partner i Le Backhand, undertøysmerket grunnlagt av tidligere snowboarder Lene Nordermoen.
SoMe: 4/10
Kred: 9/10
Kommersialitet: 9/10
15. Celine Aagaard / blogger
Den tidligere Topp- og StyleMag-redaktøren er en av Norges mest leste bloggere, og vet å kommersialisere egen person. Tross flere PFU-smeller er Aagaard et yndet valg for annonsører – fra Tine Yoghurt til H&M. I dag jobber Aagaard tett med reklamebyrået Anti om det som ryktes å være en nettsatsning.
SoMe: 9/10
Kred: 4/10
Kommersialitet: 9/10
Boblere:
Michael Nybråten – tidligere Acne-designer, nå stylist hos byrået Tinagent / StyleManagement.
Darja Barannik – fra Top Model-deltaker og Red Bull-promotør til Instagram-stjerne og medredaktør – og det på få år.
Vanessa Rudjord – tidligere sjefredaktør i Costume, gikk etter en rekke PFU-smeller. Har beholdt verdighet takket være sjarm og fandenivoldskhet. Startet nylig bloggen Vanessa Rudjord Stylebook.
Ola Mæle – en av Bik Boks opprinnelige grunnleggere, annonserte nylig comeback til motebransjen gjennom kleskjeden Follestad.