Det norske parfymemerket Son Venin tok gull under parfyme-VM

Det norske duftmerket Son Venin vant gull under parfyme-VM

– En anerkjennelse på at det vi jobber med treffer på et godt internasjonalt nivå.

Det er ikke hver dag at norske merker blir verdens beste, men nå har to nordmenn tatt gull i parfyme-VM.

Det er det norske nisjemerket Son Venin, med gründerne Dag Solhaug Laska og Svein Haakon Lia i spissen, som har vunnet gull i kategorien independent brands for deres nyeste parfyme under amerikanske Art and Olfaction Awards. Den årlige prisutdelingen regnes som den uavhengige parfymebransjens verdensmesterskap.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Son Venin: – Et klapp på skulderen

Totalt åtte gull deles ut hvert år, fordelt på fire kategorier. Juryeringen baserer seg på blindtesting, og det er en stor, internasjonal jury som lukter seg frem til sine favoritter.

– Å motta denne prisen som første norske parfyme er spesielt stas med hva som er mulig å oppnå, at vi henger med i tiden og kan hevde oss som nordmenn i et internasjonalt marked. Parfymeindustrien var for ikke mange år siden ekstremt lukket, men tiden har forandret prosesser i markedet, slik at det er blitt enklere å jobbe med utvikling over landegrensene. Ikke mindre arbeid for all del, men enklere å knytte til seg riktig ekspertise, produksjon og distribusjon, sier Dag Solhaug Laska til Melk & Honning.

I juryens begrunnelse heter det at dere er ‘en pioner for norsk parfyme’ – hva betyr det for dere?

– Dette er først og fremst en anerkjennelse på at det vi jobber med treffer på et godt internasjonalt nivå, som vi selvsagt tar til oss. En god klapp på skulderen etter et lagt stykke arbeid som vi selvsagt setter sykt stor pris på. Samarbeidsformen vår med de som utvikler duftene våre, på fagspråk kalt neser, mener vi er essensielt for resultatet. Hvor de fleste bygger dufter på føringer i form av luktenoter, bygger vi våre dufter på assosiasjoner, personas og stemningsfoto. Selvtillit og ydmykhet for faget er vel gode stikkord som gjelder for begge parter når vi utvikler parfyme sammen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Svein Haakon Lia og Dag Solhaug Laska står bak Son Venin

– Mindre vulgær, mer nordisk

Det er Son Venins nyeste parfyme PostHume som hentet hjem gullet.

– Dette er en «Tobacco Vanilla», som er beskrivende i seg selv, og ikke noe nytt innen parfyme. Konkurransen premierer kreativitet og teknikk innenfor kategorier. Son Venïn Posthume bærer preg av vanilje og kanel, to dufter som lett kan overdrives og ta overhånd, og her tror jeg vi har funnet en utrolig god balanse. Vi treffer godt på det animalske og sammen med det litt saltaktige og med et snev av røykpreg, kan man raskt få assosiasjoner til stavkirke og bål. Dette gjør Posthume til en annen Tobacco Vanilla enn hva vi kan se finnes på markedet. Mindre vulgær, mer nordisk, mener Laska.

De to jobber til daglig som konsulenter og gründere av designbyrået Bleed. Son Venin ble startet som et sideprosjekt i 2016, og selges i dag hos forhandlere som Liberty i London og Nose Shop i Tokyo. Både produktutvikling og produksjon foregår i Bleeds lokaler på Grünerløkka i Oslo. De to gründerne understreker at duftmerket fremdeles kun er et sideprosjekt til designbyrået.

– Prosjektet har en lang horisont, og vi ser for oss å jobbe mere med utvikling innenfor naturlige utspring fra parfyme samtidig som vi jobber med nye dufter, og kanskje hvordan man appliserer duft som eget tema. Vår ambisjon har hele tiden vært å treffe større markeder innen nisjeparfyme, spesielt i storbyene i utlandet. Denne prisen hjelper oss helt klart til å posisjonere Son på et høyt internasjonalt nivå.

Les også: 15 nye skjønnhetsprodukter vi har testet, og kan gå god for