“We kindly ask you not to post any pictures of the show on social media.”
Sosiale medier har for lengst blitt en forlengelse av våre fysiske liv, og er for mange uungåelig både på jobb og i privat sammenheng. Bilder sprer seg som ild i tørt gress, hyper blir skapt, og vi tvangsfores informasjon, som om vi var ender som skulle fetes opp til å bli Foie Gras.
I moteverdenen har bilde-og informasjonsdelingen sosiale medier har lagt til rette for vært positivt for forbrukerne, som har sluppet å måtte vente på at bilder fra motevisninger og kampanjer skal dukke opp på nettmagasinene, på blogger og i de trykte motemagasinene.
Men ikke alle er like glad i denne utviklingen, og forsøker heller å bremse den ned.
Designeren Massimo Giorgetti står bak merket MSGM, og er sjefsdesigner for Emilio Pucci. Da han sendte ut invitasjoner til MSGMs visning, sto det i følge Dazed Digital tydelig svart på hvitt at han ikke ønsket at de inviterte skulle poste bilder fra showet på sosiale medier.
Les også: Derfor er Instagram så verdifullt
Giorgetti forklarte videre at han føler vi bør ta en pause i motebransjen, for å tenke oss litt grundig om på hva som skjer. At vi trenger å se med øynene våre, og ikke med telefonene.
Redaktøren for Fashionista.com, Lauren Indvik, forsøkte nylig å gå hele New York Fashion Week uten å instagramme i det hele tatt, i et forsøk på å finne tilbake til gleden ved å observere et moteshow fri fra å tenke på bildeutsnitt, filter og likes.
Hun fant ut at joda, man får med seg en god del flere detaljer fra kolleksjonene, uten telefonen foran seg, men at det likevel ikke er verdt å ditche instagram for. Alt det morsomme rundt deling, interaksjon og kommentering på Instagram, vil hun ikke gå glipp av for noe.
– På mange måter gjør Instagram nå den jobben motemagasinene pleide å gjøre. Når man streamer live fra catwalken eller legger ut bilder fra visningen, så er det nøyaktig den funksjonen motemagasinene pleide å ha. Det å bringe den eksklusiviteten til massene, som er noe forbrukerne liker veldig godt, forteller Andrew Hall, handelskonsulent hos Verdict Retail.
Om Giorgettis anti-sosiale medier grep vil bli en trend i resten av motebransjen, vil tiden vise.