Tekst: Elle Fure
Nye sosiale medie-kanaler kommer før du rekker å velge filter, og den siste tiden har det vært spesielt mye snakk om Snapchat. Men der selfie-slaver verden rundt kaster seg på sommerens heteste digitaltrend, holder motebransjen seg trofast til Instagram. Rene linjer, misunnelsesverdige assessoarer, ‘tilfeldig’ gate-kryssinger og en solid dose #OOTD er like aktuelt som før. Og det er en god grunn til det.
Siden Facebook kjøpte Instagram i 2012, har kanalen vokst vilt. I dag legger 300 millioner brukere ut gjennomsnittlig 70 millioner bilder – daglig. I følge research-gruppen Forrester, eksponeres Instagram-brukere 400 % mer for merker og annonsører enn via Facebook og Twitter. Med slike tall er det ikke rart at både bedrifter og selvstendig næringsdrivende bruker kanalen til å markedsføre, og bygge renommé.
– Visuell markedsføring har vært, og er fortsatt en sterk trend innen markedsføring fordi bilder appellerer til følelsene, og treffer ulike mennesker uavhengig av bakgrunn og kultur. Instagram er i dag en ledende kanal når det gjelder visuell markedsføring, fordi det gir kundene dine muligheten til å få et unikt innblikk i hverdagen til bedriften eller produktene dere tilbyr, understreker Tina Haaskjold Behrens, frontendutvikler og interaksjonsdesigner i Bennett Reklamebyrå.
Men å markedsføre eget merke via Instagram er lettere sagt enn gjort. Både retningslinjer og økonomiske sanksjoner er etablert for regel-brytere, noe både bloggere og kjendiser har fått erfare. Forbrukerombudet følger nøye med på hvordan kjente norske motepersonligheter drifter Instagram kontoene sine.
– Hvis man har fått produktet eller tjenesten av annonsør, fått betalt for å skrive om det eller har annonselenker, skal teksten under Instagrambildet merkes med #reklame, sier Forbrukerombud Gry Nergård.
– Det er viktig at merkingen står først, og ikke til slutt i en lang rekke hashtags eller tekst, tilføyer Ingvild Sahl, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerombudet.
Den siste tiden har ombudet vært på offensiven, og etter det Melk & Honning kjenner til har en ti-talls profilerte Instagrammere og bloggere fått smekk på hånden for dårlig merking, både av gaver og betalte poster.
Norske Instagrammere priser gjerne enkeltposter fra 3000,- til 10000,-, mens internasjonale nisje-bloggere med 75-150.000 følgere strekker seg mot 20.000 pr bilde.
Er du hypp på en bit av kaka? Med denne enkle guiden kan du konkurrere med landets mest likte kontoer.
Skap et helhetsuttrykk.
Ønsker du å menge deg blant Instagrams mest populære personligheter, må du skille deg ut. Skap din egen merkevare og vær trofast mot den. Bruk gjerne samme farger på alle bildene dine, eller beskjær de på samme måte. Still deg spørsmålet «Er dette representativt for min kanal?» før du legger ut et nytt bilde. Vurdér eget hashtag og bruk det flittig. Sørg for at følgerene dine vet hva de kommer til.
Vurdér hashtags nøye.
Tags er søkbare, og synliggjør dermed bildene dine. Tall viser at mellom fire og elleve hastags pr bilde gir deg gjennomsnittlig 77 ganger flere visninger. Til gjengjeld er hashtags lite «effortless», roter til bildene, og kan fremstå et hakk desperat.
Last ned VSCO Cam eller Camera+.
Skal du skru opp volumet på gramme-gamet, holder det ikke å slenge på Valencia. Last ned en app der du kan både knipse og redigere bildene dine før du legger dem ut. VSCO Cam har lenge vært populær blant fotofrelste grunnet det store utvalget av subtile og kunstneriske filtre, mens Camera+ er et godt alternativ til Photoshop. Med denne appen kan du gjøre alt fra å justere kontraster til å beskjære, rette opp og fjerne skygger på bildet.
Husk firkanten, luft og utsnitt.
Ha det firkantete Instagram formatet i bakhodet når du tar bilder. En horisontal layout med gode marginer rundt objektet gir deg flest muligheter når du skal klargjøre bildet for Instagram senere. Ellers gir Apper som #NoCrop deg mulighet til å legge hvite rammer rundt bilder i andre formater, og dermed mer fleksibilitet.
Ikke glem feeden
Mange brukere får direkte inn på feeden, spesielt før de følger. En matchet feed med variasjon ser mye bedre ut enn farge- og utsnittrot.
Bruk steds-funksjonen
Bruk sted-funksjonen til å linke til egen bedrift eller nettsted, da treffer du følgere flere steder og styrker merkevaren subtilt.
Gjør deg kjent med landets mest ‘bloggbare’ omgivelser.
Imponer andre Insta-brukere ved å velge en estetisk tilfredstillende bakgrunn. Norge byr på mye vakkert, spesielt om sommeren. Det er lov å bruke landskapet til å generere flere ‘likes’.
Tenk lys og vinkel.
Bilder tatt i godt dagslys blir ofte finest, men unngå å knipse rett mot solen (med mindre du ønsker den bleke, udefinerte effekten). Om muligheten byr seg, sats på å ta bildene dine i ettermiddagslyset. Velg vinkel ut i fra objektet. Skal du fotografere mat, for eksempel, funker det bra å ta bildet ovenifra.