Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Byredo makeup er her, men hva er egentlig greia med hypen?
Foto via Byredo

Derfor er Byredo-makeupen så sjukt hypet

Melk spurte to norske sminkeinfluencere.

Det er ikke mer enn halvannen måned siden kultmerket Byredo slapp nyheten om at de nå lanserer makeup. Byredo Makeup (enkel og greit) er et samarbeid med grunnlegger Ben Gorham og makeup-artist Isamaya Ffrench. Det fikk nettet til å gå totalt av skaftet til tross for eller kanskje nettopp på grunn av at denne teaseren var det eneste vi visste om samarbeidet da:

Siden er det blitt sluppet en lang rekke teasere – inkludert bilder av selve kolleksjonen. Kilder Melk & Honning har snakket med mener mye av inspirasjonen fra kolleksjonen kan stamme fra Serge Lutens kampanjebilder for Shiseido på 1980-tallet.

Isamaya Ffrench. Foto via Instagram/@officialbyredo

Ben Gorham skriver følgende om inspirasjonen bak designet i en caption på merkets Instagram-profil:

Ben Gorham. Foto via Byredo

«Jeg henter referanser fra gamle objekter og relikter, ting som jeg synes er veldig moderne og objekter som var vanskelig å bestemme om var designet i går eller for 3000 år siden. Det var noe med min og Isamaya Ffrenchs nostalgiske tilnærming til ting som jeg liker å kalle ‘future memory theory’ – det å skape objekter som føles virkelig unike og vakre samtidig som de ble designet hver for seg».

Det første droppet, som kom nå 1. oktober, består av klassiske produkter: mascara, leppestift, eyeliner og lip balm i tillegg til en colour stick som kan brukes både på øyne, kinn og lepper. Det påfølgende droppet kommer i november, og inkluderer fem øyenskyggepaletter med fem øyenskygger i hver med tre ulike finisher: matt, metallisk og ultra-glitter.

Men hva er egentlig greia med hypen? Vi spurte to norske skjønnhetsnerder om Byredo-makeupen:

– Byredo er et kultmerke som folk bare elsker. De lager virkelig gode kvalitetsprodukter, og det skaper en hype når de nå skal lansere sminke, fordi folk vet at det kommer til å bli bra, sier influencer Chioma Anugweje til Melk & Honning.

– En annen grunn til at folk gleder seg til denne lanseringen er at Byredo har samarbeidet med Isamaya Ffrench. Hun er en helt amazing makeup-artist som har gjort ikoniske looks blant annet på Rihanna. Hun har også jobbet med Bella Hadid, og er kjent for sin kreativitet.  

Influenceren sier til Melk & Honning at førsteinntrykket var at designet er elegant, men samtidig både lekent og edgy.

– Det passer veldig godt stilen til Byredo, mener hun.

Løser custom shade problemet med make-up til alle nyanser?
Chioma Anugweje. Foto: Instagram/@chiomaacom

– Jeg synes det er smart at de begynner med produkter til lepper og øyne. Det er mye safere. Folk er mye mindre kritisk og har lavere terskel for hva de synes er bra når det gjelder slike produkter mer enn de har når det kommer baseprodukter slik som foundation, concealer og så videre.

Anugweje trekker frem fargeutvalget av leppestifter som spesielt bra. Hun tror at de fleste vil kunne finne noe de liker.

– Jeg skulle ønske de hadde hatt en øyenskyggepalett med litt mer lekne og edgy farger, men det kommer nok senere.  

Anugweje tror at det i første omgang vil være fans av merket samt «sminkeinteresserte» som kjøper disse produktene.

– Men med riktig marketing tror jeg det kan bli veldig populært. 

– Et frisk pust i en bransje som selger de samme produktene til alle

Influencer og makeup-artist Gisella Francisca forklarer til Melk & Honning at Isamaya Ffrench sitt arbeid handler om individualitet og det å uttrykke seg selv.

– Hennes arbeid er så next level. Hun eksperimenterer med det vakre, men også det sjokkerende og bisarre, og inkluderer gjerne både skjønnhetshistorie, historie, samfunn og antropologi i sitt arbeid. For eksempel skiftet fra renessansens skjønnhetsideal til det narsissistiske promotert av Kardashian-familien. Det er alltid en klar og ekspressiv tanke bak det hun gjør.

– Jeg tror at noe av grunnen til at hun er så relevant er at hun henter tilbake det lekne, teatralske og eksperimentelle aspektet ved makeup. Det er et frisk pust i en bransje som selger mer eller mindre de samme produktene slik at alle ser like ut, sier hun

Francisca mener Ffrench, som har jobbet med en rekke store navn som YSL, Tom Ford og Christian Louboutin, gir merverdi til merkene hun samarbeider med ved at de oppfattes som moderne og ukonvensjonelle kreatører.

Byredo-kolleksjonen ser fantastisk ut, mener hun.

– Produktene ser fantastiske ut, som små mini-kunstverk som du kan male fjeset med. Definitivt samlerobjekter.

Gisella Francisca. Foto via Instagram/@gisellafrancisca

At de er flerbruksprodukter mener Francisca tilføyer både en moderne og også en mer bærekraftig touch.

– I tillegg til å være et pluss som kan rettferdiggjøre prisene.

Francisca mener Byredo «selger looks som følelser». Hun mener de først lagde fargekartet, deretter produktene med et mål om selvekspresjonisme og grensesprengende looks.

– Nå gjenstår det å se om selve produktene lever opp til forventningene når det kommer til både brukervennlighet, farger og pris. Vil det være verdt det?

Tror du dette er noe som vil slå an her i Norge?

– Det er definitivt en kolleksjon laget for å selges online. I fysiske forhandlere kan den kanskje bli for fremoverlent – i alle fall når det kommer til hva den gjengse kunden i et norsk parfymeri vil ha.

Les også: Du kommer aldri til å ligne på Kylie Jenner selv om du bruker sminken hennes

Siste saker

Mest lest nå
Les mer