Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Bilder: instagram @palmerharding

De lager skjorter for verdens kvinnelige toppledere

Melk & Honning møtte designerduoen bak Palmer Harding i Paris.

Levi Palmer og Matthew Harding gjorde slik mange designere gjør, nemlig å kombinere etternavnene sine da de skapte sitt eget motemerke 2012. Da hadde de nylig blitt uteksaminert av den anerkjente moteskolen Central Saint Martins i London og giftet seg.

Siden den gang har det britiske motemerket Palmer Harding blitt kjent for å skape «den perfekte skjorten», brukt av blant andre USAs tidligere førstedame, Michelle Obama. I 2017 vant duoen den prestisjetunge BFC/Vogue Fashion Fund-prisen sammen med Amy Powney, grunnlegger og kreativ leder av Mother of Pearl.

Melk & Honning møtte designerduoen i Paris under en eksklusiv pressevisning av deres nyeste kolleksjon, og slo av en prat om power women, bærekraft og balansen mellom jobb og fritid.

– Vi skaper klær som skal fungere kl 11 på en tirsdag

– Det er jo et tidspunkt som typisk sett er ganske kjedelig og hverdagslig, så vi forsøker å tenke hvordan man kan heve det til et nytt nivå. Vi vil vise at det faktisk går an å implementere like mye inspirasjon og kreativitet i hverdagslookene som det man gjør i andre sammenhenger, forteller Palmer til Melk & Honning.

– For er vi jo tross alt mesteparten av tiden på jobben.

Selv om det britiske motemerket først og fremst er kjent for sine skjorter, henger det både drakter, jumpsuits, skjørt og kjoler i showrommet. Ifølge Palmer har de både internasjonale kvinnelige toppledere, gallerister, gründere og arkitekter på kundelisten.

Hanket inn Yves Saint Laurent-muse

– For AW’20 har vi latt oss inspirere av sent 70-tall og tidlig 80-tall. Akkurat i denne perioden var det en fantastisk utvikling når det gjelder synet på kvinnelig skjønnhet og styrke som vi synes var veldig interessant. Man gikk fra det veldig sensuelle, tilbakelente og nesten flytende, til det kraftfulle og sterke på starten av 80-tallet.

Les også
Fra norsk tradisjon til innovasjon

– Det ser man tydelig i motebildet, med en endring til det nesten klassisk maskuline, med kantete proporsjoner og brede skuldre.

Ettersom kundegruppen består av ambisiøse kvinner, så de for seg at det er forsterkende designelementer de ønsker seg i garderoben.

– I tillegg til disse to tiårene så vi derfor også på SM-miljøet og hentet inn detaljer som belter og spenner som et slags symbol på kontroll. Det har vært interessant å se kontrasten mellom disse to verdenene komme til live. Kvinnelige toppledere er jo kanskje ikke heller det første man tenker på i forbindelse med SM. Men vi føler likevel at det estetisk passer inn i det uttrykket kvinnene vi designer for har.

For merkets nyeste lookbook hanket Palmer Harding inn den legendarisk modellen Amalia Vairelli. Hun figurerte i en rekke av den franske moteskaperen Yves Saint Laurents kampanjer og motevisninger, og blir regnet som en av hans største muser.

Bilder: Ignat Wiig

Fra fire til to kolleksjoner i året

Selv om bærekraft riktignok ikke er en del av merkets branding utad, er det likevel noe designerduoen er opptatt av.

– Vi mener at mote ikke trenger å være sesongbasert. Dersom det man kjøper er en tidløs del av garderoben, vil det eliminere trangen til å stadig skaffe seg nye ting. Vi bestemte oss nylig for å implementere Pre-fall-kolleksjonen i høstkolleksjonen, noe som nå betyr at vi kun lager to større kolleksjoner i året, med fire drop.

– Det har faktisk frigjort oss enda mer, og ført til at vi kan tenke mer kreativt. I tillegg har vi eliminert en del overflødige plagg som bare var med i kolleksjonene fordi vi følte at vi måtte ha de med. Nå består utvalget kun av egenartede plagg som vi mener er gode tilskudd.

Les også
Arrangerer Designfestival Skøyen

Det britiske motemerket har også eliminert ekte skinn fra sine kolleksjoner slik stadig flere designere og motehus også gjør. Dette fordi det nærmest er umulig, hevder de, å selge bærekraftig skinn til et prisnivå «innenfor rimelighetens grenser».

– Men som merke har vi aldri kalt oss bærekraftige. Det er jo så lett å bli anklaget for å bedrive grønnvasking.

Bilder: Ignat Wiig

Bærekraftighet på arbeidsplassen

I dag selges merket hos 150 butikker verden over, blant annet hos Harrods og Liberty i tillegg til hos Net-a-Porter, Matches Fashion og Neiman Marcus.

Palmer Harding har 14 ansatte i sitt team i London.

– Vi er opptatt av bærekraftighet på arbeidsplassen. I ukene før moteukene er det fullt kjør i studioet vårt, men utenom det er vi strenge på at man ikke skal jobbe lenger enn åtte timer per dag. Vi spiser alle lunsj sammen hver eneste dag, og har goder som gratis medlemskap på treningssenter.

– En slik type jobbsituasjon gir deg tid og overskudd også til andre ting. Som for eksempel ulike veldedige formål, slik ektemannen min og jeg er opptatt av, politikk eller annet. Det får man til når jobben ikke tar all tid og energi.

Palmer mener det ikke nødvendigvis trenger å være enten eller, men at alle kan bidra med noe.

–  Vi er en del av moteindustrien, og gjør hele tiden nødvendige grep for å overleve som merke som kanskje ikke alltid er like bærekraftig. Men vi har for eksempel grønn strøm i studioet vårt, som er 15 prosent dyrere enn vanlig. Så vi prøver å bidra til helheten på en god måte. Det handler om å være hensynsfull og bevisst.

Les også
Gründerduo lager designjakker av møbeltekstil

Les også: Virusfrykten kaster en skygge over Paris Fashion Week

Siste saker

Mest lest nå
Les mer