Disse skal vise under den danske moteuka i august.
I februar gikk Copenhagen Fashion Week av stabelen som en vanlig, fysisk moteuke slik vi kjenner den. Det etter å ha gjennomført en heldigital versjon i fjor vinter på grunn av koronapandemien.
Internasjonale stilstjerner flokket seg til København for much needed påfyll av mote og inspirasjon. Og serverte kule streetstyle-looks, selvsagt.
Nå er lineupen for hvilke designere som skal vise for SS23-sesongen klar.
Copenhagen Fashion Week vil finne sted 9-12. august i den danske hovedstaden.
Moteuken vil gjennomføres fysisk, men alle visningene skal også livestreames, ifølge en pressemelding.
De største og mest kjente merkene som vil vise under moteuken er Ganni, Saks Potts, Helmstedt, Rotate, Skall Studio, Stine Goya, Hope, Baum und Pferdgarten, Lovechild 1979, Gestuz, Munthe, Rabens Saloner, Samsøe Samsøe, Remain og Rotate.
I tillegg vil Jade Cropper, (di)vision, The Garment, A. Roege Hove, P.L.N. og finske Latimmier vise for førte gang, i tillegg til OperaSPORT.
Copenhagen Fashion Week har de siste sesongene hatt et økt fokus på herremote.
Derfor viser merkene Berner Kühl, Soulland, Martin Asbjørn, Schnayderman’s og Wood Wood. Det i tillegg til Iso.Poetism by Tobias Birk Nielse, som vant Zalando Sustainability Award forrige sesong.
Henrik Vibskov, Mark Kenly Domino Tan og norske Holzweiler skal også vise frem sine kolleksjoner – også med herreklær. Blant nye merker som skal vise er ungarske Aeron.
Tradisjon tro vil Det Kongelige Akademi vise frem sine MA-kolleksjoner fra sine uteksaminerende designstudenter.
Den danske moteuken har for fjerde gang teamet opp med Zalando om Zalando Sustainability Award.
Dette som en del av et tre år langt strategisk partnerskap, med mål om skape en mer ansvarlig moteindustri og støtte moteplattformens såkalte do.MORE strategi.
Årets finalister er MWORKS, Raeburn og Ranra.
Disse ble valgt ut av en internasjonal jury bestående av Cecilie Thorsmark, CEO i Copenhagen Fashion Week, Emily Chan, sustainability editor i britiske Vogue, Arizona Muse, modell, miljøaktivist og bærekraftskonsulent og Dio Kurazawa, sustainability og brand advisor.
Kate Heiny, bærekraftsdirektør i Zalando og Alice Marshall, buying director på dameklær i Zalando representerer moteplattformen i juryen.
– Med disse tre merkene som finalister i årets prisutdeling, ser SS23-sesongen av Copenhagen Fashion Week ut til å bli et veldig spennende event, sier Kate Heiny på moteukens nettside.
– Denne prisen er en mulighet for både Zalando og Copenhagen Fashion Week til å offentlig belønne merker som har en sterk bærekraftsagenda og hjelpe til med samarbeid på tvers av industrien.
De tre finalistene vil få økonomisk støtte til produksjonskostnader og får vise frem sine design under moteuken. Vinneren får en pris på 20 000 euro og et partnerskap med Zalando for å lage en kapselkolleksjon. Vinneren annonseres 11. august.
Les også: Norsk moteindustri går sammen med den danske moteuka om bærekraftskrav