Nå åpner Paris sitt første motemuseum

Publisert:

Del innlegg:

Åpningsutstillingen er dedisert til Chanel – som har bladd opp lommeboken for museet.

Palais Galliera, som ligger et steinkast unna Eiffeltårnet, har tidvis huset utstillinger for moteinteresserte. Men etter to år med restaurering og stengte dører, får Paris nå sitt første permanente motemuseum.

I 2017 kom nyheten om at Chanel blar opp lommeboka for Paris. Motehuset har slått seg sammen med den franske hovedstaden for å finansiere konstruksjonen av nye utstillingsrom i museet.

Noe som i utgangspunktet skulle koste svimlende 5,7 millioner euro, men som nå har endt opp på nesten 10 millioner dollar. Altså fra rundt 55 millioner norske kroner til rundt 90 millioner kroner. Det nye museet har dobbelt så mye plass enn tidligere, for å kunne huse både egne og midlertidige utstillinger.

Museets første utstilling åpner 1. oktober og setter ingen ringere enn Gabrielle «Coco» Chanel i fokus.

Chanel åpner Paris sitt første permanente motemuseum
Coco Chanel i 1937. Foto: Horst P. Horst via Getty

Mange høydepunkter

Utstillingen Gabrielle Chanel: Fashion Manifesto er delt inn i ti kapitler med ti portretter av moteskaperen, og viser frem mer enn 350 plagg og andre objekter. På 1500 kvadratmeter får man her muligheten til å utforske hvordan den udødelige stilen til motehuset ble til, og på hvilken måte moteskaperen og hennes selvtitulerte motehus var smeltet sammen til ett.

Her samles plagg og gjenstander fra Palais Galliera, Chanel-arkivene, andre museer og private samlere fra hele verden. Høydepunkter fra utstillingen inkluderer blant annet den ikoniske tweed drakten, diamantbrosjen Comète fra 1932 og et helt rom bare til duften Chanel No. 5 – med en original parfymeflakong fra 1921.

– Ingen har noensinne sett så mye Chanel på ett sted, sier Miren Arzalluz, direktør ved Palais Galliera til Vogue.

– Så mye er blitt sagt om Gabrielle Chanels liv, men vi ønsket virkelig å fokusere på kvinnen og hennes arbeid. På én side er det måten Chanel designet for seg selv, på den annen er det hvordan hun ble sitt eget brand, sitt eget image, og kvinner ønsket å se ut som henne.

Utstillingen vil stå fra 1. oktober 2020 til 14. mars 2021.

Les også: Nå åpner verdens største Ganni-univers

Siste artikler

Louis Vuitton Ski: 70-talls silhuetter og norsk strikk

Louis Vuitton har lansert LV Ski 2025, og er inspirert av både 70-talls silhuetter og norsk strikk. Motehuset har...

Test av julekalendere del 2: Hvilken er best?

Høsten er her, og med den kommer starten på årets jaktsesong; jakten på den perfekte skjønnhetskalenderen. Mange av de...

Helgetips: Høstfest og Halloween-verksted i Oslobukta

Lørdag 18. oktober blir det høststemning i Oslobukta når området fylles med lokale smaker, kreative aktiviteter og familieglede....

Denne jakken er overalt nå

Moteverdenens kuleste motehus har talt: Militærjakken er tilbake for fullt. Blant trendsetterne har militærjakken allerede vært tilbake en stund,...

Victorias Secret Fashion Show er tilbake

Etter den store gjenlanseringen i fjor gjør Victoria’s Secret Fashion Show comeback igjen i 2025. Den nye versjonen...

Varner snur etter tungt år – satser på herreklær og digital vekst

Etter flere svake år og dyrekjøpte erfaringer med ungdomsmote forsøker klesgiganten Varner nå å reposisjonere seg. Selskapet, som...

Taylor Swift får gjennomgå for sitt nye album

Taylor Swift har gitt ut sitt tolvte studioalbum The Life of a Showgirl, og reaksjonene lot ikke vente...

Ferner Jacobsen og Barbour: Tradisjon møter trend

Det finnes merker og motehus som overlever fordi de klarer det aller vanskeligste: Å være tro mot sine...