Gjennom et halvt århundre ledet Carla Fendi det italienske motehuset sammen med sine fire søstre. I går gikk hun bort etter langt tids sykdom. Vogue kaller henne «En force of nature» i sin nekrolog.
– Med hennes drive, forkjærlighet for mote, gode øye for design og enestående egenskaper som ambassadør for merket, spilte hun en uvurderlig rolle i Fendi’s suksess. (…) Hun var helt instrumentell i det å utvide Fendi på det internasjonale markedet, i tillegg til at hun skal ha mye av takken for at «Made in italy»-konseptet ble en global suksess, skriver Vogue’s skribent Tiziana Cardini videre.
Da de fem Fendi-søstrene arvet den 25 år gamle bedriften etter sine foreldre på 50-tallet, banet de vei for kvinner i lederstillinger i Italia. På den tiden var dette fremdeles ganske uvanlig og tidvis uglesett. I fire tiår satt Carla med ansvaret for PR og markedsføring for det Roma-baserte luksusmerket.
Hun kjempet også på midten av 60-tallet for å gi den da unge designeren Karl Lagerfeld en sjanse, da det var snakk om å gjøre han ansvarlig for merkets pelskolleksjoner. Det viste seg selvsagt lønnsomt å satse på tyskeren – i fjor feiret Karl Lagerfeld 50 års jubileum som kreativ leder hos Fendi.
På midten av 90-tallet begynte megabedriften LVMH, med franske Bernard Arnault på tronstolen, å kjøpe seg inn i Fendi og eier per dags dato 100%.
Ettersom Carla i stor grad har fungert mer som en ambassadør for merket den siste tiden, gikk hun i større og større grad over til filantropisk arbeid gjennom Carla Fendi stiftelsen. Der bidro hun til italiensk kulturbevaring og støtte til innovatører innen kunst, litteratur, film, mote og miljø.
Les også: Den verdenskjente Vogue-redaktøren har gått bort