Calvin Kleins kreative ledere gir seg

b226aa6cd3cd6e6250f6e614ec8d330a-001

Etter flere måneder med spekulasjoner ble det for få timer siden siden kjent at Franscisco Costa og Italo Zucchelli går av som kreative ledere for Calvin Klein.

Merkets CEO, Steve Shiffman, har i en uttalelse i dag sagt at denne kreative strategien markerer begynnelsen på et nytt kapittel, i etterkant av at Calvin Klein pensjonerte seg og solgte selskapet i 2003.

– Jeg vil gjerne få takke Franscisco og Italo for deres urokkelige forpliktelse og alt de har oppnådd i løpet av de siste ti årene. De har begge bidratt til å gjøre Calvin Klein til et ledende merke i den internasjonale moteindustrien med sitt fokus, sin dedikasjon og kreativitet, forteller Shiffman.

Calvin Klein er i likhet med merker som Burberry i ferd med å samle sammen de ulike undermerkene til ett enkelt merke, for å bli mer konkurransedyktige og ha én unison stemme.

Det har lenge summet i bransjen om at Raf Simons er på vei inn som ny kreativ leder for Calvin Klein, men ingenting er blitt bekreftet foreløpig.

Han har en såkalt «non-compete» avtale med Christian Dior, der han tidligere var sjefsdesigner, som gjør at han ikke kan påta seg en annen likende stilling før sommeren 2016.

Les også: Derfor sluttet Raf Simons hos Dior