Bjørg er blant designerne som satser på bokstavsmykker

Bokstavsmykker er 90-tallstrenden som aldri helt slipper taket

– Jeg tror det personlige elementet stadig blir viktigere i en hverdag hvor mye forsvinner inn i det digitale. 

Enten du husker det fra 90-tallet eller først så det rundt halsen på Sarah Jessica Parker i rollen som Carrie Bradshaw i tv-serien «Sex & singelliv» har du mest sannsynlig et forhold til bokstavsmykker.

De siste par sesongene har bokstavsmykker dukket opp igjen i motebildet som en del av 90-tallstrenden.

– Det personlige elementet blir stadig viktigere

Den norske smykkedesigneren Bjørg Nordli Mathiesen bak smykkemerket Bjørg har tatt utgangspunkt i nettopp bokstavsmykker i sin nyeste kolleksjon. Formgitt etter abstraherte menneskekropper danner anhengene bokstaver som kan bæres som for eksempel egne initialer i tråd med bokstavsmykketrenden.

– Jeg har alltid tegnet menneskekropper i ulike former, og Nude Alphabet-kolleksjonen kom naturlig utifra dette. De fleste smykkene mine starter med en liten klump med voks, som ofte resulterer i smykker jeg kanskje ikke så for meg. Sånn sett jobber jeg veldig intuitivt, forteller Mathiesen til Melk & Honning.

– Når jeg første gang hadde formet to bokstaver, gikk det opp for meg at dette kunne jeg jobbe videre med. Tanken var at kunden selv kunne skape unike smykker og former, og jeg fortsatte til hele alfabetet var på plass. 

– Vi selger mye av smykkene rundt omkring i verden, til tross for at kolleksjon er såpass ny. Vi jobber med flere ulike variasjoner, og snart slipper vi både miniatyr-utgaver og tall-utgaver, forteller hun.

Den norske smykkedesigneren tror det er det personlige aspektet ved bokstavsmykker som gjør de så populære.

– Smykker er i seg selv veldig personlig. Lykkeamuletter minner oss om spesielle anledninger – eller spesielle personer. Jeg tror det personlige elementet stadig blir viktigere i en hverdag hvor mye forsvinner inn i det digitale. 

Fått kultstatus

Kanskje aller mest oppmerksomhet har bokstavsmykkene fra Céline fått.

Foto via Celine

De har nærmest fått kultstatus etter å i flere sesonger ha hengt rundt halsen på både moteredaktører, influencere og andre motepersonligheter, og ble av en rekke internasjonale motemagasiner utnevnt til årets tilbehør i fjor.

For mange er det også et slags relikvie fra Phoebe Philos tid i sjefsstolen som kreativ leder ved det erkefranske luksusmotehuset.

Bokstavsmykkene forhandles ikke lenger via Celines nettside, og resale-markedet for smykkene med en utsalgspris på rundt 450 dollar, nærmere 4000 norske kroner, skal etter sigende være stort. Det samme er markedet for kopier av det populære smykkedesignet til en langt lavere pris, såklart.

Også Balenciaga slapp sin utgave av bokstavsmykket med «Balenciaga» tidligere i år med en prislapp tilsvarende Celines på 450 dollar.

Hovedbilde via Bjørg.

Les også: De fineste smykkene fra de skandinaviske designerne