Bilde fra Kylie Jenner sin Instagram

De amerikanske influencerne har mottatt sterke advarsler

Instagram har blitt en gråsone der suksessrike personligheter ikke merker sponsede innlegg tydelig nok. Det har amerikanske myndigheter sett seg lei på.

Det kryr av bilder fra opphold på luksuriøse hoteller, fancy produkter og hypede ansiktsbehandlinger når man scroller nedover influencernes blogger og instagram-feeds. I 2017 er disse folka blitt som små mediehus med kanaler bedrifter betaler i dyre dommer for å figurere på.

Etter at blogging ble «big business» i Norge for 6-7 år siden laget forbrukerombudet en ny regel basert på eksisterende amerikansk reglement; Alle innlegg man har fått kroner på kontoen for å legge ut, må tydelig merkes. Men for mange influencere er det usexy og lite fristende å merke innlegg på denne måten, siden deres troverdighet går ned ettersom størrelsen på «SPONSET»-fonten går opp. Uttalige saker er skrevet om at norske motepersonligheter og kjendiser har fått smekk på fingerne for akkurat dette. Blant annet skandalen der flere influencere ble diskvalifisert i forkant av Vixen Blog Awards i 2016, på grunn av avsløringer om skjult reklame på bloggene deres.

Men i større og større grad har Instagram tatt over for blogging, og noen av influencerne mottar nå millionbeløp for å legge ut ett enkelt bilde på instagram. Det kan virke som en del har sett på dette sosiale mediet som en gråsone hva gjelder merking av spons.

Nå har The federal Trade Comission tatt fram forstørrelsesglasset og gransket en hel haug av amerikanske kjendiser, influencere og atleters instagramkontoer på søken etter regelbrudd.  

Det har ført til at de denne uken sendte ut en advarende pekefinger i brevform til nesten 100 influencere. Brevet forklarte at man er pliktet å tydeligjøre sin relasjon med en merkevare – Alt i fra at man har en familiært forhold, mottatt en stor enkeltsum eller om produktet var en gave, fordi alle disse tingene rett og slett gjør én mer inhabil og mindre troverdig til å anbefale det.

– Det er ikke nok å bare skrive #ad eller #sp, for advertisement eller sponsored heller, blir det sagt i brevet.

Sanksjonene dersom det ikke blir etterfulgt i lengden kan være bøter på titusenvis av kroner.

Kan norske influencere vente seg liknende advarsel fra forbrukerombudet snart, mon tro?

Les også: Hva betyr det å være en «influencer» i dag?