Ambercrombie & Fitch endrer markedsstrategi

Publisert:

Del innlegg:

En era er over: A&F kler på sine skjorteløse ansatte og demper klubbmusikken.

Amercrombie & Fitch kom seg aldri ordentlig opp etter finanskrisen, og de siste sesongene har både bunnlinjen hos A&F og øynene til klesgründer Mike Jeffries blitt stadig rødere. I likhet med flere kommersielle kleskjeder, deriblant American Apparel, demper kleskonsernet nå sexfokuset.

At unge kunder er lite trofaste er en kjent sak, og A&F har vært avhengig av konstant fornyelse for å bevare ‘kulhet’ – og kunder. Under Jeffries ledelse har selskapet rodd seg ut av mang en PR-skandale – verst stormet det i 2013, da Jeffries nektet å produsere klær i større størrelsen enn L – han ville rett og slett ikke ha tjukkas-kunder.

af2

A&F-ørnen var lenge synonymt med Bruce Webers lettkledde kampanjebilder, men nå er det altså slutt. Som et ledd i en omfattende markedsstrategi knepper de nærmere 100 000 ansatte igjen knappene, den dunkle belysningen heves og høylytt klubbmusikk senkes. Alle planer om videre Europa-ekspansjon er lagt på is.

Jostein Wålengen
Jostein Wålengen er redaktør for Melk & Honning. Han startet i Natt&Dag i 2007, og har siden jobbet som skribent, stylist og konsulent for en rekke magasiner, artister og klesmerker. I 2012 åpnet han klesbutikken NR.9, som han fortsatt eier og driver. Jostein bor og jobber fra Oslo.

Siste artikler

Taylor Swift får gjennomgå for sitt nye album

Taylor Swift har gitt ut sitt tolvte studioalbum The Life of a Showgirl, og reaksjonene lot ikke vente...

Ferner Jacobsen og Barbour: Tradisjon møter trend

Det finnes merker og motehus som overlever fordi de klarer det aller vanskeligste: Å være tro mot sine...

Slik er Jonathan Andersons nye Dior

Under moteuken i Paris var det en rekke spennende visninger på agendaen - én av dem: Jonathan Andersons...

Stjernenes beste antrekk fra Dior-visningen

Da Jonathan Anderson viste sin første ready-to-wear-kolleksjon som kreativ leder hos Dior, var det et stjernespekket publikum til...

Armani ser etter ny eier – L’Oréal er blant kandidatene

Armani har begynt å lete etter en kjøper. Det som i mange år har vært et av de...

Zara Larsson lanserer intimmerke

Popstjernen Zara Larsson utvider sitt kreative univers; denne gangen utenfor scenen. I høst lanserer hun MAIN ROSE, et...

– Dette er Norges beste kasjmirklær

Det nye klesmerket Mawei Cashmere lanserte sin første kolleksjon for kort tid siden, og markerte lanseringen av merket...

Alexandra Joner lanserer hudpleieserie

Med glød, glam og ekte hudpleieglede lanserer Alexandra Joner sin egen hudpleieserie. PREPPd er en leken, men seriøs...