I 2013 grunnla brødrene Alexander (27) og Sebastian (32) firmaet Varsity, etter karrierer innen henholdsvis finans og designkonsultering. I september startet de gründerprosjektet, og det første året viste en omsetning på i underkant av 100.000.
– Vi ville helt enkelt lage capsen vi selv ikke hadde funnet andre steder, høykvalitetscapser som kunne passe til vår hverdagsgarderobe, forteller brødrene.
Fokuset på et nisjeprodukt bar raskt frukter, og for 2014 hadde salgstallene mer enn tidoblet seg – til over én million kroner. Resultat før skatt var på hele 459.000 – en driftsmargin nesten umulig å oppnå innen varehandel. I følge guttene skal man likevel ikke stole for mye på regnskapstallene.
– Marginen er misledende, da kostnadene våre har vært kunstig lave i startfasen. Vi har gjort så mye som mulig selv for å holde kostnadene nede. Vi har hatt mer tid enn penger, og dermed gjort så mye som mulig selv – alt fra å programmere nettsiden til å snekre butikkskilt. Nå har bedriften vokst, og vi har i større grad outsource arbeidsoppgaver. Snart vil man se at driftsmarginen dessverre er temmelig gjennomsnittlig.
Les også: Hvem er best likt i mote-Norge?
At markedet for hodeplagg er begrenset, er ikke nødvendigvis designerne enige i. I følge de selv er markedet fortsatt upløyd, og for 2015 ligger Varsity an til en 100 % omsetningsvekst, altså omlag 2 millioner kroner.
Søskenpar er nærmest for trend å regne i norsk motebransje – fra Holzweilers mini-konglomerat til brødrene bak klesbutikken F5 Concept Store i Øvre Slottsgate.
– Det at vi er brødre påvirker mest åpenheten i kommunikasjonen. Vi pakker ikke ting inn, vi sier tydelig ifra. Er vi ikke enige så diskuterer vi heller oss frem til en god løsning.