Alex og Seb har solgt capser for 1 million

Publisert:

Del innlegg:

I 2013 grunnla brødrene Alexander (27) og Sebastian (32) firmaet Varsity, etter karrierer innen henholdsvis finans og designkonsultering. I september startet de gründerprosjektet, og det første året viste en omsetning på i underkant av 100.000.

– Vi ville helt enkelt lage capsen vi selv ikke hadde funnet andre steder, høykvalitetscapser som kunne passe til vår hverdagsgarderobe, forteller brødrene.

Fokuset på et nisjeprodukt bar raskt frukter, og for 2014 hadde salgstallene mer enn tidoblet seg – til over én million kroner. Resultat før skatt var på hele 459.000 – en driftsmargin nesten umulig å oppnå innen varehandel. I følge guttene skal man likevel ikke stole for mye på regnskapstallene.

Varsity AW15
Varsity AW15

 

– Marginen er misledende, da kostnadene våre har vært kunstig lave i startfasen. Vi har gjort så mye som mulig selv for å holde kostnadene nede. Vi har hatt mer tid enn penger, og dermed gjort så mye som mulig selv – alt fra å programmere nettsiden til å snekre butikkskilt. Nå har bedriften vokst, og vi har i større grad outsource arbeidsoppgaver. Snart vil man se at driftsmarginen dessverre er temmelig gjennomsnittlig.

Les også: Hvem er best likt i mote-Norge?

At markedet for hodeplagg er begrenset, er ikke nødvendigvis designerne enige i. I følge de selv er markedet fortsatt upløyd, og for 2015 ligger Varsity an til en 100 % omsetningsvekst, altså omlag 2 millioner kroner.

Varsity AW15
Varsity AW15

 

Søskenpar er nærmest for trend å regne i norsk motebransje – fra Holzweilers mini-konglomerat til brødrene bak klesbutikken F5 Concept Store i Øvre Slottsgate.

– Det at vi er brødre påvirker mest åpenheten i kommunikasjonen. Vi pakker ikke ting inn, vi sier tydelig ifra. Er vi ikke enige så diskuterer vi heller oss frem til en god løsning.

Varsity.com

Jostein Wålengen
Jostein Wålengen er redaktør for Melk & Honning. Han startet i Natt&Dag i 2007, og har siden jobbet som skribent, stylist og konsulent for en rekke magasiner, artister og klesmerker. I 2012 åpnet han klesbutikken NR.9, som han fortsatt eier og driver. Jostein bor og jobber fra Oslo.

Siste artikler

Taylor Swift får gjennomgå for sitt nye album

Taylor Swift har gitt ut sitt tolvte studioalbum The Life of a Showgirl, og reaksjonene lot ikke vente...

Ferner Jacobsen og Barbour: Tradisjon møter trend

Det finnes merker og motehus som overlever fordi de klarer det aller vanskeligste: Å være tro mot sine...

Slik er Jonathan Andersons nye Dior

Under moteuken i Paris var det en rekke spennende visninger på agendaen - én av dem: Jonathan Andersons...

Stjernenes beste antrekk fra Dior-visningen

Da Jonathan Anderson viste sin første ready-to-wear-kolleksjon som kreativ leder hos Dior, var det et stjernespekket publikum til...

Armani ser etter ny eier – L’Oréal er blant kandidatene

Armani har begynt å lete etter en kjøper. Det som i mange år har vært et av de...

Zara Larsson lanserer intimmerke

Popstjernen Zara Larsson utvider sitt kreative univers; denne gangen utenfor scenen. I høst lanserer hun MAIN ROSE, et...

– Dette er Norges beste kasjmirklær

Det nye klesmerket Mawei Cashmere lanserte sin første kolleksjon for kort tid siden, og markerte lanseringen av merket...

Alexandra Joner lanserer hudpleieserie

Med glød, glam og ekte hudpleieglede lanserer Alexandra Joner sin egen hudpleieserie. PREPPd er en leken, men seriøs...