Det nye klesmerket Mawei Cashmere lanserte sin første kolleksjon for kort tid siden, og markerte lanseringen av merket hos Kemt på Majorstuen.
Klesmerket Mawei er etablert av Wei Ma, som henter inspirasjon både fra sin oppvekst i Shanghai og livet på Hvaler-kysten i Norge. Resultatet er en kombinasjon av kinesisk arv og skandinavisk designtradisjon, med klær som vektlegger enkelhet, kvalitet og funksjonalitet.
Sammen med kulturstrateg Merete Lie og kreativ leder Bjørn Rybakken har Wei Ma skapt et merke som representerer «quiet luxury» i ordets sanne betydning. Designet er nedtonet, men gjennomtenkt. Materialene er eksklusive, men hentet med omtanke. Og historien formidles ikke gjennom store ord, men gjennom følelsen av kvalitet, håndverk og tidløshet i hvert eneste plagg.

– Norges beste kashmirklær

Før den offisielle lanseringen av Mawei hadde Kemt på Majorstuen allerede tatt inn den første kolleksjonen til det nylanserte merket.
Eieren av Kemt, Mona Thorstensen, mener nylansering er det beste man får innen Kashmir i Norge. Butikkeieren sier at nylanseringen har vært svært populær blant kundene.
Noe hun trekker frem med Mawei er ullblandingen som består av 90% kashmir og 10% syntetisk.
-At det ikke er 100% kashmir høres kanskje ikke ut som en bra ting, men det er det som gjør at plaggene holder seg godt over tid. Det blir mindre nupper og passformen holder seg mye bedre, forklarer Thorstenson.
Favorittplaggene er allerede utsolgt
Short Sleeve Crewneck og A-line skjørtet i fargene «paper» og «night» ble trukket frem som favorittene blant kundene. I nettbutikken er kundefavorittene allerede utsolgt, men fortsatt tilgjengelig i noen av butikkene som har tatt inn den nylanserte SS26-kolleksjonen.


Mawei bygger sin identitet rundt kashmir, et av verdens mest ettertraktede naturmaterialer. Fibrene kommer fra Hircus-geiter i Mongolia, Kina og Nepal. Hver geit produserer kun 150 til 200 gram årlig, noe som gjør kashmir sjeldent og verdifullt. Materialet er kjent for å være mykere og åtte ganger varmere enn ull, samtidig som det er lett og pustende.
Kashmir har en lang historie, fra handel langs Silkeveien til å være et symbol på luksus i europeiske kongehus. I dag er bærekraftige produksjonsmetoder en sentral del av utviklingen, med fokus på å ivareta både naturressurser og tradisjonelt håndverk.
Visuelt bygger Mawei på det tradisjonelle kinesiske signaturstempelet yinzhang, tolket av designer Bjørn Rybakken i en ren og moderne form. Merket fremhever kontrastene mellom øst og nord, arv og samtid, men med en tydelig ambisjon om å lage klær som er tidløse, slitesterke og ment for å bli brukt lenge.