Gosha Rubchinskiy relanserer eget klesmerke etter syv år.
Gosha Rubchinskiy var en av it-designerne i hypebeast-æraen, og samarbeidet med merker som Adidas og Burberry. I 2018 stoppet han driften av merket, og senere samme år ble han anklaget for å sende upassende tekstmeldinger til mindreårige.
Dukket opp meldinger
På sosiale medier dukket det opp skjermbilder av samtaler mellom designeren og en 16 år gammel gutt på Instagram og WhatsApp, hvor Rubchinskiy blant annet ba gutten om å sende bilder av seg selv på badet. Instagramprofilen @diet_prada postet den gang skjermbilder av meldingene.
Den russiske designerens team forklarte til GQ at det var en «street casting», hvor man kontakter unge mennesker via sosiale medier for å være modell. Ifølge teamet var dette nærmest standard prosedyre, og at Gosha hadde drevet med Instagram-casting i mange år allerede. Det ble aldri opprettet sak mot designeren, og Gosha har siden den gang alltid stått på sitt om at det hele var en casting.

Ny casting policy
I ettertid har ikke designeren vært uten arbeid i bransjen, til tross for anklagelsene og at han stoppet produksjonen i Gosha Rubchinskiy. Fra 2023 til begynnelsen av 2025 var Gosha sjefsdesigner i Yeezy, men annonserte i februar at han nå var ferdig, og kom til å fokusere på å relansere merket sitt.
Nå relanseres Gosha Rubchinskiy, og designeren innfører en ny casting policy for modeller.
Relanseringen er finansiert av kapital samlet opp fra tidligere arbeid, samt støtte fra venner og kaller det et «kollektivt venture».
Ifølge Hypebeast, kommer merket til å fokusere på å selge basics på nett – som allerede er tilgjengelig på nettsiden – men planlegger også å samarbeide med forhandlere om spesialkolleksjoner. «Han leker til og med med ideen om couture», skriver Business of Fashion på Instagram.