Motelegenden Giorgio Armani ble 91 år gammel.
I et innlegg på Instagram skriver motehuset at den italienske designeren gikk bort fredelig, omgitt av sine kjære, og at han jobbet frem til sine siste dager.
Begravelsen vil bli holdt privat i Milano denne helgen.
Italienerens merke var i mange år det mest suksessfulle motehuset i Italia, og Vogue refererer til Armani som «utvilsomt den mest suksessfulle italienske designeren i historien». Som et resultat av hans suksess, ble han den rikeste designeren i verden.

– Skal han huskes som designeren som ga kvinner i arbeid en uniform som var verdig deres nye roller? Forløperen for en myk maskulinitet? Mannen som kledde det nye Hollywood? Eller erkestrategen for merkevare-diversifisering?, spør motejournalist Angelo Flaccavento seg, til Business of Fashion.
Til tross for å være den høyest rangerte designeren på Forbes liste over milliardærer – nummer 177 i 2024 – begynte han karrieren sent. Ifølge Business of Fashion startet han selskapet i 1975 sammen med partneren Sergio Galeotti i Milano, med $10.000 de hadde spart. Armani var da 41 år gammel. Kun syv år senere frontet Armani coveret til Time Magazine, og ble allerede da kalt «The King».

I tillegg til å kle hundrevis av stjerner på den røde løperen, kledde Armani også stjernenes karakterer. I løpet av sin karriere skal han ha kledd skuespillere og stjerner i over 200 filmer, ifølge BoF.
Giorgio Armani vil bli husket som en pioner som redefinerte maskulinitet gjennom tidløs eleganse. En entreprenør som bygde et globalt moteimperium, fra Haute Couture til hoteller og parfymer, var han ikke bare en designer.