Flere internasjonale motemagasiner kutter ned på print

Publisert:

Del innlegg:

Tidligere i år meldte Cover, en av Skandinavias ledene motemagasiner, at de skulle kutte ned på printutgavene. Fra om med 2017 skal de slutte med månedlige utgaver og heller satse på én utgave i halvåret.

– Månedsmagasinet som form har begynt å miste sin relevans, og jeg har ikke tenkt å la meg bli irrelevant, fortalte Malene Malling, grunnleggeren av det danske motemagasinet, til Børsen.dk.

Nå er det flere magasiner som har slengt seg på trenden, og kutter ned på printutgaven til fordel for å satse digitalt.

InStyle UK annonserte forrige måned at de skal skal slutte helt med de fysiske magasinene, og bli fullt og helt en digital moteplattform.

– Det vi har oppnådd med InStyle de siste årene har vært veldig givende… men motebransjen forandrer seg dramatisk og det samme gjør vanene til leserne våre, og vi må møte de utfordringene, forteller Charlotte Moore, redaktøren som nå skal ha ansvar for den digitale satsningen, til BoF.

Nå annonserer også Teen Vogue skal kutte ned på de fysiske utgavene fra en hver måned til et hvert kvartal. Condé Nast, som er utgiveren til Teen Vogue samt flere motemagasiner, forteller at de er nødt til å møte de unge lesernes nye vaner. De vil forsette å satse digitalt, og kvartalutgaven vil være tykkere og i nytt format og dermed ligne mer på en bok en et magasin.

Dette er ikke de første gangen det amerikanske medieselskapet har kuttet ned på printutgaver av sine magasiner. For eksempel la herremagasinet «Details» ned i november i fjor, og de valgte å fortsette den digitale satsningen på GQStyle.com.

Les også: Dette mener norske redaktører om printmagasinets fremtid

Siste artikler

UGG kombinerer to av årets største trender – og vi MÅ ha dem!

Ballerinasko og UGGs, to klassikere på hver sin sesong, har nå smeltet sammen i én overraskende og genial...

Svært skjønnhetssalg til L’Oréal

At skjønnhet kan være stor business, er det liten tvil om. Nå bekreftes ryktene som lenge har sirkulert...

Mikela Beck lanserer RELY: – Hudpleie skal være ekte, ærlig og ukomplisert

Etter flere år som en av Norges mest innflytelsesrike stemmer innen hudpleie, har hun endelig tatt steget mange...

Louis Vuitton Ski: 70-talls silhuetter og norsk strikk

Louis Vuitton har lansert LV Ski 2025, og er inspirert av både 70-talls silhuetter og norsk strikk. Motehuset har...

Test av julekalendere del 2: Hvilken er best?

Høsten er her, og med den kommer starten på årets jaktsesong; jakten på den perfekte skjønnhetskalenderen. Mange av de...

Helgetips: Høstfest og Halloween-verksted i Oslobukta

Lørdag 18. oktober blir det høststemning i Oslobukta når området fylles med lokale smaker, kreative aktiviteter og familieglede....

Denne jakken er overalt nå

Moteverdenens kuleste motehus har talt: Militærjakken er tilbake for fullt. Blant trendsetterne har militærjakken allerede vært tilbake en stund,...

Victorias Secret Fashion Show er tilbake

Etter den store gjenlanseringen i fjor gjør Victoria’s Secret Fashion Show comeback igjen i 2025. Den nye versjonen...