70 prosent av amerikanske tenåringer har kjøpt falske varer – bare det siste året

Publisert:

Del innlegg:

Drives av dét at de «ikke har råd til den livsstilen de egentlig ønsker seg».

I juni i år omtalte Melk & Honning den økende trenden med piratkopierte varer i Europa. Hvert år stoppes tusenvis av varer på grensa, og problemet med falske og piratkopierte produkter i mote- og skjønnhetsbransjen ser ikke ut til å gi seg med det første.

Motenettsiden The Fashion Law melder nå om resultatet av en ny undersøkelse blant generasjon Z i land som USA og Kina, der 71 prosent av førstnevnte og hele 84 prosent av sistnevnte innrømmer å ha kjøpt falske varer.

Dette til tross fort at den store majoriteten i USA og Kina- henholdsvis 83 og 99 prosent) svarer ja til at de har hørt om åndsverkloven (Red.and: Loven som gir opphavspersonen eierskap til sitt verk, og forbyr uautorisert kopiering av andres åndsverk).

92 prosent av amerikanerne og 94 prosent av kineserne som besvarte undersøkelsen mente også at «de hadde stor respekt for andre folks ideer og kreasjoner».

Det er i hovedsak sko, klær og accessoirer det er mest populært å kjøpe i falsk versjon.

Japanerne foretrekker ekte vare

Resultatet av undersøkelsen viste at valget om å kjøpe falske varer i stor grad var drevet at det at ungdommene «ikke følte de hadde råd til den livsstilen de hadde lyst på».

Bare 35 prosent av den amerikanske Gen Z så for seg å kjøpe færre falske varer i fremtiden, mens hele 70 prosent av kineserne sa det var trolig at de ville trappe ned på dette.

International Trademark Association (INTA), som står bak undersøkelsen, valgte å spørre ungdommer i åtte land, i tillegg til USA og Kina; India, Indonesia, Italia, Japan, Mexico, Nigeria og Russland.

Japan er det landet der færrest kjøper falske produkter; der svarte under halvparten av Gen Z at de hadde gjort dette.

Les også: Diesel med «falske» merkeklær

Siste artikler

Singles day: Gjør de beste kuppene!

Singles Day har utviklet seg fra et kinesisk fenomen til en global påminnelse om at egenkjærlighet også fortjener...

Endelig åpner Prada-butikken i Oslo

Etter lang tids venting og måneder med spekulasjoner er det nå offisielt: Prada åpner sin første norske butikk...

Hudpleie til barn? Shay Mitchells nye merke skaper debatt

Skuespilleren Shay Mitchell og forretningspartneren Esther Song har lansert et nytt hudpleiemerke for barn - og reaksjonene lot...

Janka Polliani lanserer eksklusiv jakkekolleksjon med Villoid

Denne høsten går moteprofil Janka Polliani fra front-row til designstudio - og resultatet er en kolleksjon som oser...

Dette er kåpen alle vil ha denne vinteren

Klassikeren som aldri går av moten, har fått en oppgradering denne vinteren - og den lille detaljen gjør...

Olivier Rousteing forlater Balmain

Balmain kunngjorde i dag at motehuset og kreativ direktør Olivier Rousteing har valgt å gå hver sin vei...

Få julebordsgløden med Sophie Elise – hennes beste tips til vinterens selvtillitsboost

Nå som mørket senker seg og julebordsesongen er rett rundt hjørnet, er det lite som løfter humøret mer...

Menneskelig innsikt møter teknologi: This Is Creative satser på Performance Marketing

Det kreative kommunikasjonsbyrået This Is Creative tar et nytt strategisk steg. Etter mer enn 20 år i skjæringspunktet...