Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Melk & Honning holder deg oppdatert på siste nytt fra motebransjen. (Foto: Taylor Hill/WireImage/Getty)

5 kjappe motenyheter

Din etterlengtede dose motenyheter.

Hvem, hva hvor? Med spalten «5 kjappe motenyheter» skal vi i Melk & Honning sørge for at du enkelt og raskt kan holde deg oppdatert på det som skjer i bransjen. Scroll videre for ukens påfyll av motenytt.

FWSS har designet Munchmuseets uniformer.

Det mye omtalte, på godt og på vondt, nye Munchmuseet byr ikke bare på hele 26 724 Munch-kunstverk fordelt på sju etasjer og bar med byutsikt. De ansattes uniformer er nemlig heller ikke så verst – og ganske så moteriktige.

Uniformene til de ansatte på nye Munch er laget av det populære, norske merket FWSS (Fall Winter Spring Summer). Til Vogue Scandinavia forteller de at de er beæret og stolte over å ha blitt valgt til å lage arbeidsantrekkene, og for å være en del av prestisjeprosjektet.

Da de gikk i gang, ønsket de styre unna det noe stive og formelle uttrykket som gjerne forbindes med museumsuniformer, og heller inkorporere selve museets moderne og liberale stil i designet.

Uniformene har dermed en både casual, minimalistisk og unisex vibe, med streetstyle- og Y2K-inspirasjoner samt cargo-elementer og rødt som poppende farge. En lettere uniform-kolleksjon lanseres også til våren.

5 kjappe motenyheter.
En av FWSS sine uniformer for Munchmuseet. (Foto: Instagram @fallwinterspringsummer)

Hyundai lager kleskolleksjon av avfallsmaterialer fra bilproduksjon.

Sammen med samarbeidspartnerne L’Eclaireur og Boontheshop introduserer de en kolleksjon på 12 plagg laget fra kjøretøy-avfall.

Klærne er laget av avfallselementer fra produksjonen av særlig airbags og setebelter. I tillegg er det blitt brukt det økovennlige materialet Bio PET fra Hyundai-modellen IONIQ 5 og resirkulerte fibre for å øke brukskomforten til plaggene.

Prosjektet heter Re:Style, og det er faktisk tredje gang og tredje år på rad bilgiganten gjennomfører dette grønne initiativet. Det blant annet for å understreke eget engasjement utover bilindustrien.

Upcycling-kolleksjonen ble lansert i Seoul og Paris samt på nett, og salgsinntektene skal gå til ulike, globale veldedighetsprosjekter.

5 kjappe motenyheter.
Klær laget av avfall fra bilproduksjon i samarbeid mellom Hyundai, L’Eclaireur og Boontheshop. (Foto: Instagram @leclaireur)

Emily Ratajkowski lanserer bok.

Denne uken kommer toppmodell og nybakt mor Emily Ratajkowski med sin første bok, med tittelen My Body.

Boken er en essaysamling som utforsker hvordan kapitaliseringen av hennes egen kropp og utseende har påvirket livet, karrieren og selvbildet.

Hun gjestet nylig en samtale i Tory Burchs New York-butikk, der hun fortalte publikum at boken som deler hennes egne erfaringer, er et forsøk på å ta tilbake kontroll over narrativet om henne selv.

Boken er dedisert til hennes egen sønn, men henvender seg også i stor grad til andre foreldre – og særlig de som har unge jenter som ønsker å bli modeller.

– Det har vært situasjoner hvor maktdynamikken virkelig var gjemt og utydelig og som 19-åring hadde jeg ikke peiling. Jeg tenkte bare, som jeg tror så mange unge kvinner tenker, at det er du som forfører, det er du som har makten fordi du er vakker og har noe de vil ha – men det er bare ikke hele bildet.

– Jeg ville aldri ha sagt til ei ung jente at hun ikke bør bli modell, sier hun likevel, men at hun skrev boken for blant annet å understreke kompleksiteten ved nettopp disse maktdynamikkene.

5 kjappe motenyheter.
Emily Ratajkowski er aktuell med boken My Body. (Foto: Theo Wargo/Getty)

16Arlington-designer er død, bare 28 år gammel.

London-baserte 16Arlington er et merke som raskt fikk internasjonal oppmerksomhet, og som har blitt brukt og digget av kjendiser som Rita Ora, Lena Dunham, Amal Clooney, Billie Eilish, Zendaya og Kendall Jenner opp gjennom årene. Gigaretailere som Net-A-Porter og Matchesfashion begynte å føre merket tidlig.

Nå er designer og med-grunnlegger Frederica ‘Kikka’ Cavenati død i en alder av bare 28 år. Dette som følge av brå og kortvarig sykdom, ifølge familien.

Hun grunnla 16Arlington sammen med partneren Marco Capaldo i 2017 like etter studietiden, og merket er oppkalt etter adressen til deres første leilighet i London.

Merket er kjent for sine lekne, modige, feststemte kreasjoner, og også for å skape visninger som gjerne havnet blant London Fashion Weeks høydepunkt.

Duoen bak 16Arlington skilles ved tidlig død. (Foto: Instagram @16arlington)

LuisaViaRoma med stort prosjekt som gir rent vann til kvinner.

Den italienske luksusretaileren og konseptbutikken LuisaViaRoma, lanserer nytt initiativ for å støtte kvinner i fattige og utsatte land. Dette gjør de i samarbeid med den italienske divisjonen av Oxfam.

Merket støtter prosjektet med hele 500 liter vann per solgte plagg fra egen bærekrafts-seksjon, et utvalg kalt LVRSustainable.

Prosjektets hovedformål er å kunne lette arbeidsmengden til kvinner, som tradisjonelt gjerne er ansvarlige for å skaffe og hente vann til hele familien, slik at de har mulighet til å fokusere mer på utdanning og yrkesliv.

Ifølge Oxfam Italia, bruker kvinner globalt sett 200 millioner timer hver dag på å skaffe rent vann til familiene sine.

LuisaViaRoma har en lengre historie med veldedighetsarbeid, og har blant annet jobbet med Unicef siden 2018, og samlet inn penger til diverse veldedige formål gjennom å arrangere storslåtte gallaer i vakre italienske omgivelser. Neste galla er allerede satt til desember, og Dua Lipa skal være booket inn som underholdning.

Katy Perry opptrådte under LuisaViaRoma for Unicef-event i Capri i sommer. (Foto: Jacopo M. Raule/Getty)

Les også: Meta-mote i Facebooks nye digitale verden

Siste saker

Mest lest nå
Les mer