Facebook og Mark Zuckerberg vil skape det digitale klesskapet ditt.
Da Facebook lanserte navneskiftet for moderselskapet til Meta, og sin visjon om det nye metaverset forrige uke var det mange som følte timingen kom mer enn betimelig for teknologiselskapet. For selskapet har vært i hardt vær i det siste. Høylydt kritikk rundt både interne lekkasjer, hemmelighold og mangel på sosialt ansvar har preget samtalen om Facebook.
Nå er det imidlertid det nye kapittelet ‘Meta’ Mark Zuckerberg og co vil vi skal snakke om.
Og det er jo unektelig spennende.
Se for deg en verden der du kan møte noen fra andre siden av verden ansikt til ansikt – eller avatar til avatar? Designe ditt eget drømmehjem med hvilken som helst utsikt?
Eller aller best – fylle ditt eget digitale klesskap med kreasjoner virkeligheten setter en stopper for?
Tidligere har merker som Supreme samarbeidet med Fortnite om såkalte skins. Balenciaga har som kjent vist sine kreasjoner gjennom spillet Afterworld, og norske Carlings lansert en heldigital 3D-motekolleksjon – faktisk verdens første.
Nå spørs det hvordan moteindustrien vil forholde seg til mulighetene som melder seg med satsingen på metaverset.
Zuckerberg presenterte en video der han selv gjør seg klar for et møte. Her velger han sin faste ensfargede uniform fra et digitalt klesskap. «Du vil ha en garderobe full av virtuelle klær for ulike anledninger, designet av ulike kreatører og fra ulike apper og opplevelser» forteller han i videoen.
– De har jo Instagram og eier Facebook, og det digitale brer om seg i moteindustrien – det ser vi på mange fronter, sier Synne Skjulstad. Hun er medie- og moteforsker ved Høyskolen Kristiania.
– Men det ser jo unektelig ut som Zuckerberg og Meta forsøker å ta eierskap til ulike tendenser lenge før de er en realitet.
Forskeren påpeker at Facebook startet som noe veldig annet enn det det ble, og har fått en posisjon som mange mener er problematisk i dagens samfunn.
– Og da er det kanskje hensiktsmessig for dem å prøve og koble seg på mote og annen kultur, sier hun.

Visjonen om et heldigital, virtuell virkelighet er ikke ny, og vil heller ikke være her en realitet på lenge, men tech-giganten mener byggesteinene er klare og at Meta vil jobbe med å gjøre den til en realitet.
– Jeg veldig skeptisk til ideen om metaverset, sier Skjulstad.
– Det har vært veldig mye hype rundt dette med VR (virtual reality) tidligere – og det skulle revolusjonere alt. Men i praksis var det utrolig umodent. Her ser det jo ut som om Facebook har en visjon om verdensherredømme – å knytte sammen det som finnes med masse nytt som de kan videreutvikle.
Likevel peker hun på at moten allerede er mer og mer digital i sitt uttrykk – med alt det innebærer:
– Hvis man snakker om det som en form for medialisering av moten, så gikk jo mote som digitalt fenomen litt for alvor opp for folk med Instagram. Nå har jo plattformen blitt en av de viktigste motearenaene. Før var det kanskje noe litt mer morsomt – haha, digitale klær, liksom, sier hun.
– Det har gått fra noe rart som noen få holdt på med – til at man plutselig ser Balenciagas kolleksjon i Fortnite og at de selger digitale klær til veldig unge folk.

Din tilstedeværelse i metaverset skal ifølge Zuckerberg være personlig og avataren vil bli like viktig som profilbildet. Skjulstad mener moten uansett vil endre seg med flere flater å uttrykke seg på:
– Hvis de klarer å treffe med å skape et behov for en avatar – noe som idag i større grad er forbeholdt spill, så skjer det jo noe.
– Hvis du har en avatar som blir sentral i din sosiale eller profesjonelle sfære slik vi idag bruker bilder – da vil jo presentasjonen av den bli noe vi vil bry oss om.
Hun peker på at teknologi uansett forandrer måten vi lever på – og dermed kler oss.
– Når nye medieteknologier begynner å spille en rolle i kulturen og folks liv, da kan man begynne å se at kulturen endres. Og da påvirkes jo moten av det.
– Vi vil nok ikke sitte i skyskraperen med VR-briller hele dagen, men folk har jo fått smake på det gjennom corona. Og forandret det egentlig moten? Vel, mange hadde kanskje en slags joggebuksetilværelse en periode – men nå ser vi at det helst skal være glitter og glam igjen, sier hun.
– Digitale klær og digital mote begynner å bli en del av samtidskulturen man er nødt til å forholde seg til. Det er her du når folk, det er her du treffer de superdigitale. Og det er jo hele neste generasjon konsumenter.