Dr. Martens med rekordinntekter, Madonnas sønn kopierer moren og en sneak peak på Adidas nye slippers.
Med spalten «5 kjappe motenyheter» skal vi i Melk & Honning sørge for at du enkelt og raskt kan holde deg oppdatert på det som skjer i bransjen.
Heng på videre for much needed påfyll av motenyheter.
Coco Chanel-utstilling i London
Victoria & Albert Museum i London forbereder seg på å sette opp en stor ny utstilling dedikert til livet og arbeidet til den ikoniske designeren Gabrielle «Coco» Chanel.
Utstillingen, som vil være den første britiske utstillingen av sitt slag, vil kartlegge utviklingen av designene hennes og etableringen av motehuset til Chanel. Vi får blir med på en reise fra åpningen av hennes første butikk i Paris i 1910 til visningen av hennes siste kolleksjon i 1971. Den vil inneholde mer enn 180 looks av den verdensberømte designeren, og det vil være første gangen alle blir vist sammen, med smykker, tilbehør, kosmetikk og duft.
Gabrielle Chanel fortsetter å inspirere og påvirke måten vi kler oss i dag – hun banet vei for en revolusjonerende ny type femininitet gjennom sitt arbeid.
— Som et av de mest suksessrike motehusene som eksisterer, bunner Chanel mye i malene som ble lagt ned av grunnleggeren Gabrielle Chanel for over et århundre siden, sier Tristram Hunt, direktør for V&A til Harper’s Bazaar.
— Vi er glade for å samarbeide med Chanel og Palais Galliera om denne utstillingen. De gir oss muligheten til å utforske opprinnelsen og elementene til denne varige stilen og vise lite kjente historiske Chanel-plagg fra V&A-kolleksjonen.
Madonnas sønn gjenskaper en av hennes beste 90s looks
16 år gamle David Branda er sønn av Madonna, og i likhet med modellsøsteren Lola Leon, fikk han nå alle til å se i sin retning. Branda gikk for en kjole fra Adidas x Gucci for en kveld ute med den verdensberømte moren sin. Alle Madonna-fans sperret opp øynene – for dette er utelukket en referanse til kjolen hun hadde på seg under premieren av Sleepless in Seattle tilbake i 1993.
Guccis Alessandro Michele gjorde det klart da han inviterte Laura Whitcomb, den innflytelsesrike 90-tallsdesigneren bak det originale Adidas-samarbeidet, til motehusets visning høsten 2022. Der hyllet han kjolen ved å tenke nytt som en gulvlang kjole med en enda høyere splitt.
En første titt på Adidas Adilette 22 slippers
De første bildene av Adidas Adilette 22 har dukket opp på nettet. Slippersene kommer i en beroligende matcha-grønn farge og i en kremfarge. De kan sees på som en mellomting mellom YEEZY SLIDE og Salehe Bemburys Crocs. Overflaten av slippersene er designet med vertikale riller og forvrengte krusninger.
Utgivelsesdato er enda ikke avslørt, men det kan jo tenkes at disse sommerlige slippersene kommer en gang i løpet av sesongen.
Dr. Martens med rekordinntekter
Den britiske boots-produsenten omsatte for hele 908,3 millioner pund de siste 12 månedene frem til mars 2022. Det vil si at de har en økning på hele 18 prosent fra året før.
Hoppet i inntekter kom da selskapet solgte 14,1 millioner par støvler, sko og sandaler – som merket med det satte rekord i sin 62 år lange historie, og dobbelt så mange som for fire år siden.
— Dette har vært et år med enestående fremgang, til tross for et ekstremt utfordrende ytre miljø, sa administrerende direktør Kenny Wilson til investorene.
Ifølge Fashion United skal deres suksess «vise styrken til Dr Martens-merket og dets universelle og eviggrønne appell til forbrukere i alle aldre og kjønn i markeder over hele verden».
Basert på resultatene, har Dr. Martens økt sine FY23-veiledninger og forventer nå høy inntektsvekst for tenåringer.
I Storbritannia solgte de 32 par per tusen mennesker, mens i USA var det 17 par og i Japan 4 par.
Puig kjøper Byredo
Siste nyhet i «5 kjappe motenyheter» for denne gang er at den spanske duftgiganten Puig kjøper det svenske merket Byredo. Byredo er kjent for sin skarpe, minimalistiske merkevarebygging og eksklusive, kjønnsnøytrale parfymer.
Grunnlagt av Ben Gorham i 2006, har hurtigvoksende Byredo vært i forkant av det voksende nisjeduftmarkedet takket være produkter som parfymen «Gypsy Water» og stearinlyset «Bibliothèque».
Byredo kunne rapportere i 2021 en omsetning på 119 millioner euro, noe som tilsvarer en økning på 63 prosent fra år til år, og nesten en dobling av omsetningen før pandemien.
Puigs trekk om å kjøpe merkevaren fra Manzanita Capital kommer etter hvert som salget av nisjedufter har akselerert. De siste årene har spesielt Millennial-kunder blitt trukket mot den elegante merkevarebyggingen og de kjønnsnøytrale alternativene.
Les også: Nå er det trekantbikini som gjelder