Her er designerens vakreste øyeblikk.
– Moteshow er min måte å kommunisere på. Du har 10 minutter til å fortelle publikum hva du gjør, fortalte van Noten i et intervju med Womens Wear Daily i 2012.
Disse ti minuttene fire ganger om året er praktisk talt van Notes eneste kommunikasjon med publikum. Den beskjedne designeren finnes ikke på sosiale medier, stiller aldri med en supermodell på rød løper, gjør ikke kampanjer og takker sjeldent ja til intervjuer. I en motebransje som er blitt en konkurranse i personlig synlighet, er Dries van Noten kun synlig gjennom sine visinger og umiskjennelige plagg.
Men nå kan man få et sjeldent innblikk inn i den anerkjente designeren sitt liv og kreative prosesser gjennom den nye dokumentaren «Dries».
At Dries Van Noten stiller opp i en halvannen times dokumentar og utleverer seg selv og sitt privatliv uten en tråd, er nærmest sjokkerende. Til tross for at denne filmen gir et etterlengtet innblikk i en av vår tids viktigste designeres kreative prosess og ideer, bryter den illusjonen av den introverte mannen bak de ekstroverte klærne. Derfor er det viktig å se på mannen slik at han selv ønsker – gjennom sine fire ganger ti minutter på catwalken.
– Sent 90-tall/tidlig 2000-tall var en gullalder for Dries van Noten. Fylt av fantastisk spetakkel i motebransjen, var Dries der oppe med John Galliano og Alexander McQueen som en av tidens ledende showmenn, forteller moteredaktør for Business of Fashion Tim Blanks til Surface Magazine. I motsetning til Galliano og McQueen lente Van Noten seg på intimitet og enkelhet. Mens McQueens visinger på slutten av 90-tallet grenset til preformance-kunst, var Dries van Noten alltid motgiften.
Et av hans viktigste grep er å minimere distansen mellom publikum og modellene – både bokstavelig talt og figurativt. Høsten 1995 valgte belgieren å booke 72 kvinner i alle aldre, størrelser og etnisiteter til å vise frem sin vårkolleksjon i et tomt svømmebasseng i Paris. I dag er street-casting like vanlig som en model-casting, men Van Noten gjorde det i en tid der supermodellene regjerte og selv Alexander McQueen kledde opp gaseller i piggtråd og svart maling.
I 2004, i anledning sin 50ende visning, inviterte han 300 gjester til et dekket middagsbord og full servering av tre-retters middag. Etter at maten var spist opp gikk modellene nedover middagsbordet og viste frem den neste kolleksjonen til forskynte redaktører og innkjøpere.
Følelsen av å være en del av visingen – om det var å se en medarbeider på catwalken, eller spise middag ved modellenes føtter – har Van Noten holdt fast på helt frem til i dag. For to år siden arrangerte han en vising inspirert av Shakespeares «En Midsommernatts Drøm», hvor catwalken var dekket i mose, lyset var dempet og modellene gikk i løse bukser, flate sko og blomstermønstrede klær. Etter visingen satte alle modellene seg rett ned på catwalken, snakket med hverandre, lo og hilste på publikum.
Sammen med van Notens lidenskap for å formulere en kolleksjon på enklest mulig måte, er hans lidenskap for kunst og musikk en viktig del av hva som har gjort han til en legende. For herrevisingen i 2012 stod unge kunstnerne bak modellene som gikk nedover catwalken å malte ett veggmaleri inspirert av de nederlandske kunstneren Gijs Frieling og Job Wouters. Etterhvert som showet nærmet seg slutten ble det tydelig at motivene de malte var mønstrene på klærne som nettopp var vist frem. Veggmaleriet og klærne inkluderte sitater fra Oscar Wilde, og soundtracket var utelukkende signert Frank Zappa.
Året før, også for herrevisingen, hadde David Bowie gitt van Noten rettighetene til sangen Golden Years som ble remixed av DJ Soulwax. For damevisingen samme år lot Bowie van Noten bruke sangen Heroes som igjen ble remixed. Like etter Bowies død i fjor skrev Dries van Noten en sjelden kommentar i OUT Magazine hvor han hyllet David Bowie som en av sine største idoler og inspirasjoner.
Etter nesten 30 år i bransjen rundet Dries van Noten i mars i år 100 visninger. Han feiret denne milepælen ved å samle 54 modeller fra ulike generasjoner som hadde gått for han fra 1993 frem til i dag. – Jeg ville tilbake til familien. Både når det kom til castingen, kolleksjonen og skjelettet til showet. Det var ingen triks: bare lys, modeller, rommet, kolleksjonen og soundtracket – essensen av et moteshow, fortalte van Noten til AnOther Magazine, like etter visingen i Paris. Van Notens fantastiske øye for detaljer og gjennomførte estetikk serverte også et soundtrack satt sammen av alle de tidligere catwalk-spillelistene gjennom de 99 tidligere visingene – med Bowie-remixene som avslutning.
Dries sitt 100ende show skilte seg fra de 99 andre ved å ta plass i et helt vanlig, lyst rom med stoler på rekke og rad. Ingen mose, intet svømmebasseng, ingen tre retters middag – ikke noe veggmaleri. Under denne visningen var alle de 99 tidligere, samlet til én – takket være kvinnene, musikken, mønstrene og publikumet som sørget for hans plass i motehistorien til å begynne med.
Dries Van Noten S/S18 vil være tilgjengelig hos Høyer Eger fra 2018.
Hovedbilde: Vogue
Les også: Se dokumentaren om moteindustriens mest anerkjente designer