11 kjappe med den nye rapgruppa Undergrunn

Pluss eksklusiv fotoshoot med norsk design.

Da By:Larm rullet i gang i mars i år var rapgruppa Undergrunn blant de juryen hadde valgt ut til å spille for Oslo-publikummet. De seks 16-åringene fra gamle Oslo droppa låten «Isbil» i fjor, som har rukket å bli spilt en del på P3. Siden den tid har også en låt ved navn «Fendi» – der en av setningene er «Alle i min klikk rocker Fendi» – og «Logogutt» hvor motehus som Prada, Louis Vuitton og Ferragamo nevnes, blitt sluppet.

Undergrunn springer ut fra den etter hvert så yrende soundcloud rap-scenen, men har nå blitt signert på Oslo-labelet Major.

Melk & Honning tok en prat med gutta om deres fascinasjon for mote, street wear-bølgen og hva man kan forvente av Undergrunn fremover.

Hvem er dere og hvorfor ville dere starte rapgruppe sammen?

– UG består av Plaza, Mar$tein, Fretex, Puz, Rikpappa og Loverboy. Vi ble på en måte kjent gjennom musikken ettersom vi delte en oppfatning av hva vi ville lage, men vi var i utgangspunktet en vennekrets. Vi startet i 2017, etter at vi hørte en trapbeat produsert av Loverboy. Helt fantastisk.

Hvorfor navnet? Er dere en del av Oslos undergrunnsmiljø – hvilket? 

– Undergrunn kommer fra at vi har tatt mye innflytelse fra undergrunns-hiphop, spesielt fra USA. Vi liker ikke å bli satt i bås i et spesifikt miljø. Vi vil bare representere vår egen oppfatning av undergrunns-hiphop gjennom skildring av dop, designerklær og kunst. 

Når begynte interessen for mote – og å samle på merkeklær?

– Vi samler ikke på merker. Vi samler på drip. Så vidt vi vet har vi gjort det hele livet.

Er flashing av logoer fett?

– Hvis man gjør det riktig. Vi er drittlei av disse kidza som dropper store lax på klær uten å matche dem riktig.

Foretrekker dere vintage merkeklær eller nye?

– En blanding. Det har ikke noe å si så lenge det ser bra ut. Vintage er fett fordi det er vanskelig å finne flere av ett plagg. Ny drip er fett fordi det viser at du er oppdatert og det er innovativt.

Dere namedropper mange high fashion-merker i Logogutt, men hva er den ultimate favoritten? 

– Det er vanskelig. Burberry, kanskje?

Opplever dere at det er et generelt merkepress blant unge folk? 

– Ja, det vil vi si. Spørsmålet er bare om du er svak nok til å falle for det. Vi faller ikke for det, vi bare liker estetiske plagg med fine farger. Det er ikke Undergrunn sin feil at god tekstil koster penger, og det er heller ikke Undergrunn sin feil at folk vil kle seg som oss.

Streetwear-bølgen har sust over moteverdenen i mer enn fem år nå. Tar det snart slutt, eller? 

– Fakk bølgen.

Hvem er det ultimate musikkikonet – og stilikonet deres? 

– Vi har alle våre egne ikoner, men A$AP Rocky vil for alltid være vår favoritt.

Hva står øverst på ønskelista klesmessig? 

– Haikwithus drip. 

Hva skjer med Undergrunn fremover? Hvilken scene står dere på om fem år? 

– Tirsdag 30. april står vi i alle fall på scenen på Rockefeller sammen med Jaa9 og Onkl P. Og vår nyeste singel Presidenter $$$ er ute overalt nå.

– UG vil leve og levere fordi vi liker det. Hvor vi står om fem år er opptil folka. Vi vil alltid være undergrunn, da.

Hør «Logogutt» her:

Alle bilder tatt av Magnus Lahn/ Orkidé – Antrekk fra Haik/w, smykker fra Bjørg Jewellery og sko fra Timberland

Les også: Slik kler du deg som Chirag og Mae i den fete musikkvideoen til «Loff»