Hvordan får man egentlig tak i årets mest hypede kolleksjon?

Publisert:

Del innlegg:

Samarbeidet mellom Supreme og Louis Vuitton ble en real snakkis da det ble sluppet under Paris Fashion Week tidligere i år. Men hvem har egentlig klart å få klørne i den eksklusive kolleksjonen?

Melk & Honning har snakket med Markus Lie som ved all tilfeldighet har fått tak i et plagg fra samarbeidet mellom det New York-baserte skatemerket og det franske tradisjonsrike motehuset. Sammen med en kompis reiser han på World Cup-stevner i svømming rundt omkring i Europa, og ved et besøk i Louis Vuitton-butikken i Moskva, bød muligheten seg.

– Kompisen min kjøpte en lommebok, og mens han skulle få inngravert initialer, spurte vi selgeren om de ikke hadde noe av det nye samarbeidet. Han var litt nølende, før han svarte at vi kunne få bli med opp i en tredje etasje i butikken hvor de hadde private møterom og da en avlukket avdeling med Supreme-kolleksjonen. Først trodde vi bare at vi skulle få se på klærne, men da vi fikk muligheten til å kjøpe det, ble vi litt fanget i øyeblikket. Noe som endte med at jeg kjøpte en t-skjorte. De hadde et par t-skjorter, kamuflasjejakker, dongeribuksene, sko og pysjamas i hvit og blå, forteller han.

Lie bladde opp rublene for den hvite t-skjorten med den røde Supreme-logoen printet på brystet, som visstnok skal være ett av de mest ettertraktede plaggene.

– Vi var superheldige både med en veldig grei selger og med timing. Selgeren sa de hadde fått inn hele kolleksjonen og på releasedagen hadde det vært 25 politimenn utenfor og i butikken. Det var kun lojale VIP-kjøpere som fikk tilgang til å kjøpe og folk stilte med millioner for å kjøpe så mye som mulig.

Det er jo et kjent fenomen at såkalte «samlere» gjør business ut av at de reiser rundt i verden, slår opp telt utenfor butikker i forkant av lanseringer og så videre, kun for å selge det videre på nettet til en dyrere penge. Det er derimot ikke tilfellet for Lie – selv om han har bestemt seg for å selge t-skjorten som har fått en prislapp på 10 000 kroner på Finn.no.

– Dette er første gang jeg har fått tak i noe sånt. Det er også første gang jeg har lagt ut noe på Finn.no.

Han har fått forskjellige tilbud, men enda ikke fått solgt t-skjorten fra det hypede samarbeidet. Han forteller at de fleste som har kommet med tilbud har forstått verdien i plagget, selv om det for utenforstående kan virke merkelig at man må punge ut flere tusen kroner for en simpel hvit t-skjorte.

– Det er mange som gjerne vil bytte til noe av tilsvarende verdi i form av andre ikoniske ting som Yeezy, andre Supreme-ting, Stone Island, Bape og Gucci etc. Egentlig har det ikke vært noen skambud. Jeg tror folk som kommer med bud vet verdien og ikke byr, med mindre de selv mener det er et innafor bud å komme med, avslutter han.

Hovedbilde: Markus Lie

Siste artikler

Kjendisinvestor investerer i Lululemon

Den amerikanske investoren Michael Burry, best kjent fra filmen The Big Short og for sin rolle i å...

6 trender vi ser overalt akkurat nå

Fra catwalkene i Paris til gatene i Oslo - denne sesongen handler mote om varme, volum og tekstur....

Dua Lipa i samarbeid med eksklusivt hudpleiemerke

Det tyske hudpleiemerket Augustinus Bader har lenge hatt kultstatus blant skjønnhetsentusiaster verden over. Kjente profiler og deres hudpleiere...

Not My First: Når skandinavisk design møter western-luksus

For første gang i Norge lanseres et Luxury Cowboy-brand.Et nytt norsk klesmerke rir inn på motescenen: Not My...

Singles day: Gjør de beste kuppene!

Singles Day har utviklet seg fra et kinesisk fenomen til en global påminnelse om at egenkjærlighet også fortjener...

Endelig åpner Prada-butikken i Oslo

Etter lang tids venting og måneder med spekulasjoner er det nå offisielt: Prada åpner sin første norske butikk...

Hudpleie til barn? Shay Mitchells nye merke skaper debatt

Skuespilleren Shay Mitchell og forretningspartneren Esther Song har lansert et nytt hudpleiemerke for barn - og reaksjonene lot...

Janka Polliani lanserer eksklusiv jakkekolleksjon med Villoid

Denne høsten går moteprofil Janka Polliani fra front-row til designstudio - og resultatet er en kolleksjon som oser...