Oslo Runway: Ekspertpanelet anmelder visningene fra dag 2

Den femte sesongen av Oslo Runway er i gang for fullt. Under arrangementets andre dag samlet mote-Norge seg nok en gang for å se på hva norske klesdesignere har å by på.

Under gårsdagens visninger fikk vi se alt fra luksuriøs bonderomantikk, til rosa, glitrende 90-talls inspirerte klær – og det fikk blandende tilbakemeldinger av vårt ekspertpanel. Dagens visninger startet inne på Sentralen, og designerne viste på en rekke ulike lokasjoner utover dagen.

I likhet med gårsdagen anmelder vårt ekspertpanel majoriteten av visningene. Vi mener at motekritikk er med på å heve nivået, og noe som må til hvis den norske bransjen skal vokse og markere seg i internasjonal sammenheng.

I og med at motebransjen er utrolig liten og stort sett alle kjenner alle, holdes panelets meninger likevel anonyme for å åpne opp for en mer ærlig tilbakemelding.

Melk & Honnings ekspertpanel består av: Caroline Krager som er tidligere redaktør for Melk & Honning og nå moteskribent for D2, Alexandra Sætran som er motejournalist i Finansavisen Fashion og Costume, tidligere innkjøper på Høyer og blogger Annabel Rosendahl, samt Min Mote representert gjennom Min Mote-leder Thea Roll Rakeng eller motejournalist Elise Alexandra Gulbrandsen.

Thea Roll Rakeng, Elise Alexandra Gulbrandsen, Annabel Rosendahl, Caroline Krager og Alexandra Sætran

CalaJade

Veske- og tilbehørsmerket CalaJade sin filosofi er å skape en kontrast mellom feminine Cala, og den androgyne Jade. Fokuset ligger på å produsere kvalitetsvesker i skinn, med en rå og tidløs estetikk. Cala Jade finner inspirasjonen i arkitektur, kunst, mote og mennesker som får deg til å snu hodet. Merket ble vist under passende omgivelser til Villa Stenersen tegnet av arkitekt Arne Korsmo for forfatteren, finansmannen og kunstsamleren Rolf Stenersen. Det var både en visning og en presentasjon inne i bygget hvor man kunne ta en nærmere titt på veskene.

Foto: Melk & Honning

Dette mener ekspertpanelet:

– Visningen var veldig kunstnerisk og vakker, men da jeg kun fokuserer på veskene klarer jeg ikke å se det helt spesielle. Jeg ser for meg at det ligger mye uforløst potensiale her, og skulle ønske de dro på enda mer. Veskene var trygge og salgsbare, men med en egen visning er det gøy om det skjer litt mer da arenaen nesten overskygget veskene.

– Fin og kreativ presentasjon av et veskemerke. Fint å få frem veskene på modeller, men også ha installasjonen så man fikk se de «close up». Location og været var fantastisk og gjorde mye for stemningen!

– Utrolig fin visningsarena, som dessverre tok all oppmerksomheten fra veskene.

– Villa Stenersen er utvilsomt en av de vakreste eneboligene i Oslo, og å velge å ha visning der løfter jo en hver enkel kolleksjon til nye høyder. Samtidig føler jeg kanskje at veskene sang andrestemme i stedet for førstestemme, og at den Arne Korsmo-tegnede perlen prydet av Munch-malerier ble viktigere enn veskene. CalaJade har evnet å holde seg gående i mange år, men har ikke skapt noen «must have» vibber rundt merket og føles tidvis litt retningsløst, kanskje også litt traust. Men veskene i seg selv er jo absolutt fine.

FWSS

FWSS ble grunnlagt i 2012, men i år har de fått nye kreative hoder på toppen. Dette marker en «ny» start for merket hvor blant andre Cathrine Børter står for designet. FWSS hadde en pause under Oslo Runway forrige sesong, men i fjor viste de kolleksjon i samarbeid med CalaJade og Diemme. FWSS tar utgangspunkt i de ulike årstidenes innflytelse på skandinavisk stil, og denne sesongen har designerne blitt totalt forelsket i «Oslo-jenta» som inspirasjonskilde. Visningen ble holdt på galleriet Rod Bianco på Alexander Kiellands plass, og kolleksjonen var typisk skandinavisk i lette materialer med en sommerlig overraskelse mot slutten i form av blomsterprint.

Foto: Indigital Images/Oslo Runway

Dette mener ekspertpanelet:

– En fin kolleksjon, men manglet noe nytt! En del base og ganske safe med med tanke på stylingen, som kunne vært mer spennende. Printet og fargene var superfint og absolutt noe man er keen på å gå i selv. Kunne med fordel ha droppet en del av looksene, og fokusert på de sterkeste. 

– SS’18 skulle tilsynelatende være inspirert av den typiske Oslo-jenta. Det er selvfølgelig en super-kommersiell tilnærming til det å skape en kolleksjon og resultatet blir deretter, uten at det nødvendigvis trenger å være en utelukkende negativ ting. Plaggene er vellagde, anvendelige, og absolutt fine, men en del av lookene er hakket for enkle. Sorte trenings-aktige tights og en enkel sort genser har ikke noe på en catwalk å gjøre, med mindre man gjør noen voldsomme styling-grep. Ullplaggene i sett kommer nok til å selge supergodt. Den lilla stripete looken med rysjete krage og syrin-farget cardigan er min favoritt blant alt som ble vist. Jeg liker elementet med grønne skolisser på én av to hvite sko hos en del av modellene. En effektfullt twist. Blomsterkjolene minner dessverre veldig om Ganni sine.

– Jeg hadde store forventninger til visningen. FWSS viser at de klarer å lage klær som kommer til å selge, selv om det ikke er det mest spennende som har blitt vist på catwalken. Stylingen var lekker og frisk, og det var fint å være på en arena der klærne fikk fokus. Jeg skulle nesten ønske de hadde droppet «Ganni 2»-kjolene og kjørt en helt clean skandi-stil, men de prøver vel å smi mens blomsterskjørt-jernet er varmt.

– For å være ærlig synes jeg merket var godt i gang og på vei til å utvikle seg til noe spennende. Mitt førsteinntrykk var at det var litt flatt og traust. Det tok seg opp da blomsterkjolene kom til syne. En liten Realisation Par/Bikbok-vibb over del hele, dessverre – selv om kvaliteten helt sikkert holder mål. Jeg føler den blomstertrenden er litt brukt opp, og at FWSS satser etter hypen er ferdig.

Veronica B. Vallenes

Veronica B. Vallenes etablerte sitt selvtitulerte merke i 2009, og var de første fem årene fast inventar på Copenhagen Fashion Week. I 2016 vendte hun dog nesen hjemover og valgte å vise for første gang under Oslo Runway. Vallenes sitt design er typisk skandinavisk, med en parisisk twist. Elegante, komfortable og tidløse plagg er hovedfokuset til den tidligere vinneren av «Nåløyet». Forrige sesong var minimalistisk og preget av ull – og trendfargen rødt var et gjennomgående tema. På lik linje med Dior, brakte Vallenes alpeluene tilbake på catwalken. Denne sesongen fortsetter Vallenes å vise at hun har taket på snitt, men med lettere materialer og noen friske farger.


 

Foto: Indigital Images/Oslo Runway

Dette mener ekspertpanelet:

– Veronica B. Vallenes briljerer når det gjelder å skape vakre, feminine plagg som lever rundt kroppen. De tekniske ferdighetene hennes er upåklagelige. Det viste hun nok en gang i dag. I strålende sommervær på taket av Grand Hotell ble kontrasten mellom modellene med sin tydelig regisserte strenge mine og de myke klærne interessant. Stylingen var også fin, med spisse sko til florlette plagg. De sorte frynsene på et par av lookene føltes umoderne og pekte mer mot «50-åring på julebord» enn «fransk stilig kvinne» – som jo Vallenes sine kolleksjoner ofte heller mot. I beige variant fungerte de hakket bedre. Vinneren i hele kolleksjonen er for meg den blå silkekjolen med én skulder og splitt, som var helt nydelig sydd.

– Mye friskere enn tidligere, og jeg liker at Veronica har implementert nytt mønster til det ellers så minimalistiske utrykket hun er trygg på. Kul styling! Jeg savner dog en liten makeover på dette merket. Det er fortsatt litt sånn «sett det før».

Les også: Oslo Runway: Ekspertpanelet anmelder visningene fra dag 1