Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Foto: Getty Images

Zoom-effekten: Stor økning i botox, fillers og plastisk kirurgi under pandemien

– Bidrar til en rekruttering til plastisk kirurgi som det er vanskelig å snu.

Timesvis i Zoom-møter der man hele tiden er oppmerksom på hvordan man ser ut har fått konsekvenser. Plastisk kirurgi, botox og fillers er nå mer populært enn noensinne.

The Economist skriver at COVID-19 har satt i gang en «Zoom-boom» innen kosmetiske behandlinger. Selv ikke Frankrike, som mange ser til for inspirasjon hva gjelder naturlig aldring og skjønnhet, er immune for de virtuelle møtenes kjipe effekt. Der er økningen innen estetisk foryngende behandlinger 20 prosent siden starten av pandemien.

Samtidig melder New York Post at unge New Yorkere nå løper ned dørene til hudpleieklinikkene for å skaffe seg botox for første gang. I England etterspørselen har økt med 70 prosent, ifølge The Guardian.

Tendensen er altså helt tydelig internasjonalt. Men hva med her til lands?

– Vi kan bekrefte at vi har opplevd en stor økning i antallet folk som tar botox og fillers under pandemien, forteller Lars-Henrik Windhaug, partner hos Vanity Beauty Clinic i Oslo.

Han forteller at etterspørselen og pågangen eksploderte allerede i april i fjor, da de kunne åpne igjen etter den første lockdownen.

– Det er sant at noen av våre pasienter har gitt utrykk for misnøye med eget utseende etter timesvis med Zoom, Teams og liknende.

Hos deres klinikk har de også merket etterspørsel etter en rekke andre behandlinger, slik som hårfjerning med laser, Clearlift-ansiktsløft, HydraFacial ansiktsrens og fjerning av uønsket fett.

– En medvirkende årsak til økt etterspørsel kan også være at denne type behandlinger blir mer og mer normalisert. Da vil stigmaen synke tilsvarende. Dette har kommet for å bli, konkluderer han.

Les også: Dette er verdens mest populære hudpleiemerke

– Det har vært mulig å gjøre behandlinger og gå tilbake til Teams eller Zoom rett etterpå, forteller Anne Kathrine Hansen hos Scandinavian Beauty i Oslo. Foto: Getty Images

– Det er ikke alltid like hyggelig for alle å se nærbilde av seg selv hele dagen på Zoom

– Vi opplever at alle våre faste kunder har følt seg trygge på å komme til klinikkene også under pandemien, og en del har brukt tid og penger på andre type behandlinger enn de ellers har gjort, forteller Anne Kathrine Hansen, PR & Content manager hos Scandinavian Beauty i Oslo.

– Den største oppgangen ser vi nå på naturlige injeksjonsbehandlinger, som er et alternativ til fillerbehandlinger.

Fillerbehandlinger har skapt debatt den siste tiden da de kan reagere negativt med COVID 19-vaksiner.

– Derfor har vi dette til overvåking hos vårt internasjonale medisinske advisory board, forteller Hansen.

Hun mener det kan være flere grunner til oppgangen i kosmetiske behandlinger av ulikt slag nå.

– Mange kjenner seg nok igjen i at man har sittet mange timer foran PC-en på hjemmekontor. Dette gjør at huden gradvis forfaller og kjennes litt grå og gusten.

– Og nå når Norge åpner skal alle ut for å møtes i ulike sammenhenger. Møte kolleger på jobb og ikke bak en skjerm, gå på fest, eller kanskje på date igjen for første gang på ett år. Da vil man vise seg fra sin beste side, slik man var før korona.

Hansen er også enig i at Zoom-møter og den slags kan ha bidratt til et økt fokus på utseende, og at man dermed har lagt merke til ting man kanskje ikke tenkte så mye over tidligere.

– Dette er nok en forklaring på den generelle interessen i avanserte behandlinger for huden. Samtidig ser vi også at mange blir stadig mer opptatt av et naturlig uttrykk. Det er ikke alltid like hyggelig for alle å se nærbilde av seg selv hele dagen på Zoom, men jeg tror bakgrunnen for vår fremgang skyldes tilbudet om formidable endringer uten nedetid.

– Det har vært mulig å gjøre behandlinger og gå tilbake til Teams eller Zoom rett etterpå. Og endringene vi kan tilby er i tråd med det de fleste skandinaver ønsker; Vi vil ikke ha store lepper og stivt ansikt, men vi vil ha frem det beste ved huden vår. 

Les også: Ekspertene er skeptiske til hjemmelaget hudpleie

Psykolog: – Endrer vår oppfattelse av hvordan vanlige mennesker ser ut

Psykolog Ivar Fredrik Mølmen jobber både hos EmmaSofia Klinikk i Oslo og som klinisk psykolog og spesialrådgiver i Regionalt ressurssenter om vold og traumatisk stress (RVTS Øst).

Han mener det er en tydelig link mellom psykiske problemer og den økte bruken av kommunisering via skjermer.

Zoom-effekten: Stor økning i botox, fillers og plastisk kirurgi etter timesvis med videomøter
Ivar Fredrik Mølmen. Foto: EmmaSofia Klinikk

– Under pandemien har det selvfølgelig blitt enda færre menneskemøter. Folk du ellers ville sett på jobb, på treninga, ute. Og når du i stedet for å se folk ansikt til ansikt, kun ser folk enten avbildet på Instagram og Snapchat eller via en skjerm, så blir utvalget av menneskefjes man ser i løpet av en dag mye mer staget og filtrert, forteller han til Melk & Honning.

– Det tror jeg gjør noe med oppfattelsen vår av hvordan vanlige mennesker ser ut, fordi du på en måte hele tiden bli eksponert for mye penere mennesker en ute i det virkelige liv.

Han mener også det gjør mye med eget selvbilde.

– Det er ikke lenger sånn at du bare kommuniserer via fjeset og øynene. Du ser jo også deg selv hele tiden på bilder eller via en skjerm, så blir man utrolig mye mer bevisst på hvordan en selv ser ut.

– Den digitale utgaven av deg selv er blitt mye viktigere og mer synlig. Det er jo den man blir presentert for hele tiden nå.

– Har man det litt dritt på grunn av lockdown og blir mer selvbevisst, så tror jeg det kan føre til at enkelte velger å fikse problemet ved å ta plastisk kirurgi. Og det kan jo godt hende at de vil føle seg bedre ved å gjøre det.

Pandemien har gjort at hva folk bruker pengene sine på også har endret seg.

– Folk har jo ikke brukt penger på reising, kafé, restaurant og uteliv det siste året. Heller ikke særlig mye på gaver til andre. Man ser at Vinmonopolet har gjort det bra, men jeg tror generelt folk har hatt en større pott å bruke på seg selv. Da er det kanskje lettere å kunne prioritere økonomisk denne typen behandlinger.

Han tror at utviklingen med økt bruk av botox og liknende kommer til å flate litt ut etter hvert.

– Men jeg tror jo også at det er sånn at om du først har prøvd dette og opplevd at det funker, så blir det kjipt å skulle gå tilbake til å få de rynkene du hadde før.

– Jeg tror nok kanskje heller dette bidrar til en rekruttering til plastisk kirurgi som det er vanskelig å snu.

Til de som har begynt å tenke i disse baner, har han et par gode råd på lur.

– Gruppa som velger å ty til denne typen behandlinger er jo veldig sammensatt. Men jeg tror det viktigste man kan gjøre er å redusere mobilbruk. Det har blitt en avhengighet som vi bare har akseptert. Det er blitt så normalisert at vi ikke ser på det som et problem lenger. Men jeg tror at ved å begrense Instagram til en time, halvannen om dagen, det samme med Snapchat, er kjempeviktig.

– For uansett hva du tenker om deg selv eller forteller deg selv, så er det noe med den eksponeringen du får via de appene som former deg. Det påvirker bildet ditt både av deg selv og andre mennesker som du ikke klarer å logisk overstyre. Man må rett og slett være sin egen voksen, sin egen forelder, på akkurat det området.

– Og sist men ikke minst, prøv å treff folk på de arenaene du kan.

Mølmen vil også påpeke at det er hjelp å få.

– Selv om mange har det tøft, så betyr ikke det at de tingene du går rundt og kjenner på er verdt å ta tak i. Det er lange køer, men det er mulig å få god, effektiv hjelp.

Les også: Steen & Strøm re-åpner med storsatsing på skjønnhet

Siste saker

Mest lest nå
Les mer