Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
zara teamer opp med narciso rodriguez
Zara x Narciso Rodriguez. Foto: Craig McDean for Zara

Zara teamer opp med Narciso Rodriguez

Det dyreste plagget koster 5000 kroner.

At det er nye tider for Zara, er det liten tvil om.

I april tok Marta Ortega, datteren til Zara-grunnlegger Amancio Ortega, over styringen av Zara-eier Inditex. Det betyr i praksis et generasjonsskifte for klesgiganten.

Og hun har ikke ligget på latsiden. Ortega skal være den som først fikk anerkjente fotografer som Steven Meisel og Mario Sorrenti til å knipse Zara sine motekampanjer, og hun skal ha takken for at populære modeller som Jean og Olympia Campbell har frontet klesgigantens kolleksjoner.

Hun skal også ha fløyet inn designere og nære venner, som Pierpaolo Piccioli i Valentino (som forøvrig laget motearvingens couture bryllupskjoler) og Alber Elbaz for å få råd og innsikt.

Kan fast fashion-kjeden ta opp kampen mot H&M om fremtidige designerkolleksjoner også?

Kanskje. For nå teamer Zara opp med Narciso Rodriguez.

Rodriguez-hvem, sa du?

For de som har sovet i motehistorietimen (skulle ønske det var pensum i grunnskolen, sukk*), regnes den nå 61 år gamle designeren som en av de virkelig store innen amerikansk mote.

Født og oppvokst i New Jersey, med foreldre fra Kuba, begynte Rodriguez på anerkjente Parson’s School of Design i New York før han tok sitt første steg inn i motebransjen. Etter studiene jobbet han hos Donna Karan og senere hos Calvin Klein, ifølge Business of Fashion (BoF).

Navnet hans ble for alvor satt på kartet da Carolyn Bessette i 1996 spurte ham om å designe brudekjolen som hun skulle bruke i bryllupet sitt med John F. Kennedy Jr – sønnen til Jackie og John F. Kennedy.

Resultatet ble en hvit slipkjole i silke, typisk for 90-tallet. Kort tid etterpå fikk designeren jobb som sjefsdesigner for Cerruti og senere en stilling hos Loewe. Selv om hans første kolleksjon under eget navn kom i 1997, var det imidlertid først i 2001 han etablerte sitt selvtitulerte merke med atelier i New York.

Les også
Norsk merke legger ned etter flere utfordrende år

Fanskaren hans har vokst siden og inkluderer kjente navn som Michelle Obama, Kate Moss og Sarah Jessica Parker, som alle falt for hans minimalistiske design med rene linjer, ifølge Elle.

Og nettopp rene linjer er i fokus i samarbeidskolleksjonen med Zara.

Den spanske fast fashion-kjeden har spurt moteskaperen om å velge ut 25 ikoniske plagg fra arkivet hans. Resultatet er en minimalistisk kolleksjon bestående av blant annet slip-kjoler, turtlenecks og strikk.

– Jeg ga Zara en liste over hvor tekstilene kommer fra, og de kontaktet de samme fabrikkene. Hvis de ikke klarte å få tak i den samme kvaliteten, fant de i noen tilfeller enda bedre kvaliteter, sier designeren til Vogue.

På grunn av den store skalaen Zara opererer med, mener Rodriguez at den såkalte gode kvaliteten på tekstilene ikke påvirket prislappen nevneverdig – i hvert fall ikke sammenlignet med et plagg med en Narciso Rodriguez-merkelapp på.

Prisene på kolleksjonen strekker seg fra 119 til 499 dollar. Det tilsvarer rundt 1190 til 5000 norske kroner. Så litt stivere pris enn en ihugga Zara-fan kanskje er vant med.

Og designerens favorittplagg fra kolleksjonen?

– Bias slipkjolen – den har alltid vært med i mine kolleksjoner, og blir sett på som et ikonisk signaturplagg fra Narciso Rodriguez, sier designeren til Elle.

Les også: Norsk smykkemerke lanseres hos luksusnettbutikk

Siste saker

Mest lest nå
Les mer