Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Zara med knallvekst
Foto: Instagram/@zara

Zara-eier Inditex med knallvekst siden koronapandemien startet

Mens fast fashion-konkurrent H&M skuffer.

Koronapandemien har påvirket så og si alle bransjer, også motebransjen. Det ble til og med spådd at H&M og Zara ville bli hardest rammet av alle fast fashion-aktørene.

Etter en tøff start på 2020, slo begge kleskjedene prognosene i fjor høst.

Ferske tall viser at Zara-eier Inditex skal ha tjent så mye som 11,94 milliarder euro i første halvdel av 2021.

Noe som tilsvarer en vekst på 49 prosent sammenlignet med fjoråret, eller 53 prosent i lokale valutaer.

Netto overskudd kom på 1,27 milliarder euro, sammenlignet med et tap på elleville 195 millioner euro i første halvdel av koronaåret 2020.

Zara-eierens omsetning for andre kvartal så en vekst på 7 prosent i lokale valutaer med 6,99 milliarder euro. Mens nettoresultatet ble på 850 millioner euro.

– Denne sterke prestasjonen er resultatet av forpliktelsen vist av enhver i selskapet og deres drivende fokus på å levere topp kreativ og kvalitetsmote, sier Inditex-sjef Pablo Isla til Fashion United.

– Takket være dem alle sammen høster vi nå fordelene ved den strategiske og bærekraftige transformasjonen i vår unike businessmodell.

Zara med knallvekst
Zara skal ha gjort en bærekraftig transformasjon det siste året. Ikke nødvendigvis bokstavelig talt. Foto: Instagram/@zara

Tallene fra første halvdel av 2021 skal være «robuste» til tross for at åpningstidene til Zara sine butikker sank med 15 prosent i årets første kvartal og 6 prosent i andre kvartal. Dette på grunn av nedstengninger, restriksjoner og redusert kapasitet på tvers av selskapets ulike markeder og spesifikke steder som følge av pandemien.

Tallene ser heller ikke ut til å sakke ned inn i siste halvdel av 2021, ifølge Inditex.

Mellom 1. august og 9. september skal både salg i butikk og på nett ha økt med 22 prosent, sammenlignet med 9 prosent for samme periode i 2019.

Fast fashion-konkurrenten H&M er langt ifra fornøyd med årets resultat så langt.

Den svenske kjeden skal ha solgt for mindre enn forventet i årets sommermåneder fra juni til slutten av august. Og ha ligget under tallene før koronapendemien og dens restriksjoner holdt kunder unna butikkene, ifølge Reuters.

Les også
Komfortable og stilige back to work-antrekk

Salgstallene til H&M skal ha steget 9 prosent fra i fjor, eller 14 prosent i lokale valutaer, til 55,6 milliarder svenske kroner. Nettsalg skal ha sunket 11 prosent, sammenlignet med det samme kvartalet i 2019.

Kleskjeden skylder på store variasjoner i markedene.

– Lockdowns og restriksjoner har fortsatt å hemme utviklingen, spesielt i Asia. Likevel, samtidig som restriksjoner er blitt lettet på, har butikksalgene økt i flere markeder i tillegg til på nett, sier kleskjeden til Reuters.

H&M skal ha gått tilbake til overskudd mellom april og juni, etter å ha gått med tap året før som følger av pandemien. Likevel sakket salgene ned mot slutten av kvartalet.

Les også: Dette er lesertallene for de norske motemagasinene

Siste saker

Mest lest nå
Les mer