Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Zara med knallvekst
Foto: Instagram/@zara

Zara-eier Inditex med knallvekst siden koronapandemien startet

Mens fast fashion-konkurrent H&M skuffer.

Koronapandemien har påvirket så og si alle bransjer, også motebransjen. Det ble til og med spådd at H&M og Zara ville bli hardest rammet av alle fast fashion-aktørene.

Etter en tøff start på 2020, slo begge kleskjedene prognosene i fjor høst.

Ferske tall viser at Zara-eier Inditex skal ha tjent så mye som 11,94 milliarder euro i første halvdel av 2021.

Noe som tilsvarer en vekst på 49 prosent sammenlignet med fjoråret, eller 53 prosent i lokale valutaer.

Netto overskudd kom på 1,27 milliarder euro, sammenlignet med et tap på elleville 195 millioner euro i første halvdel av koronaåret 2020.

Zara-eierens omsetning for andre kvartal så en vekst på 7 prosent i lokale valutaer med 6,99 milliarder euro. Mens nettoresultatet ble på 850 millioner euro.

– Denne sterke prestasjonen er resultatet av forpliktelsen vist av enhver i selskapet og deres drivende fokus på å levere topp kreativ og kvalitetsmote, sier Inditex-sjef Pablo Isla til Fashion United.

– Takket være dem alle sammen høster vi nå fordelene ved den strategiske og bærekraftige transformasjonen i vår unike businessmodell.

Zara med knallvekst
Zara skal ha gjort en bærekraftig transformasjon det siste året. Ikke nødvendigvis bokstavelig talt. Foto: Instagram/@zara

Tallene fra første halvdel av 2021 skal være «robuste» til tross for at åpningstidene til Zara sine butikker sank med 15 prosent i årets første kvartal og 6 prosent i andre kvartal. Dette på grunn av nedstengninger, restriksjoner og redusert kapasitet på tvers av selskapets ulike markeder og spesifikke steder som følge av pandemien.

Tallene ser heller ikke ut til å sakke ned inn i siste halvdel av 2021, ifølge Inditex.

Mellom 1. august og 9. september skal både salg i butikk og på nett ha økt med 22 prosent, sammenlignet med 9 prosent for samme periode i 2019.

Fast fashion-konkurrenten H&M er langt ifra fornøyd med årets resultat så langt.

Den svenske kjeden skal ha solgt for mindre enn forventet i årets sommermåneder fra juni til slutten av august. Og ha ligget under tallene før koronapendemien og dens restriksjoner holdt kunder unna butikkene, ifølge Reuters.

Salgstallene til H&M skal ha steget 9 prosent fra i fjor, eller 14 prosent i lokale valutaer, til 55,6 milliarder svenske kroner. Nettsalg skal ha sunket 11 prosent, sammenlignet med det samme kvartalet i 2019.

Kleskjeden skylder på store variasjoner i markedene.

– Lockdowns og restriksjoner har fortsatt å hemme utviklingen, spesielt i Asia. Likevel, samtidig som restriksjoner er blitt lettet på, har butikksalgene økt i flere markeder i tillegg til på nett, sier kleskjeden til Reuters.

H&M skal ha gått tilbake til overskudd mellom april og juni, etter å ha gått med tap året før som følger av pandemien. Likevel sakket salgene ned mot slutten av kvartalet.

Les også: Dette er lesertallene for de norske motemagasinene

Siste saker

Mest lest nå
Les mer