Motekjempen blir hovedaksjonær i it-magasinet.
De siste ti årene har streetwear i stor grad preget motebildet. Man har sett hvordan de største motehusene har valg å implementere sneakers og hoodies i sine kolleksjoner; noe som tidligere i stor grad hadde vært helt uhørt. Plutselig ble det innafor å dukke opp i den slags på den røde løperen og på fest, selv når kleskoden var relativt strikt. Lavmote hadde endelig klart å infiltrere høymoten.
En av de som har vært i front når det gjelder å omtale streetwear er Highsnobiety. Nettmagasinet og plattformen har fulgt hele bevegelsen tett siden det ble grunnlagt i 2005. De har skrevet om den voldsomme sneaker-hypen, resell-boomen og de overraskende samarbeidene, slik som da Supreme teamet opp med Louis Vuitton.
Det hele sprang ut fra en liten streetwear-blog startet av David Fischer, som fremdeles er leder og utgiver. I dag har de ni millioner unike brukere i måneden.
Nå har Zalando valgt å kjøpe Highsnobiety.
Les også: Skal ha ødelagt Marilyn Monroes kjole
Business of Fashion, som omtaler saken, melder at den tyske motegiganten er blitt hovedaksjonær i it-magasinet. Fischer vil beholde sin posisjon i selskapet.
Det er ikke blitt gjort kjent hvor mye de betalte.
BoF skriver at det ikke nødvendigvis er økonomisk gunstighet som stod bak, men i stedet å nå et stort publikum via Highsnobiety og inspirere de til å shoppe via Zalando. Gjennom ulike samarbeid og strategier de siste årene er det tydelig at sistnevnte har forsøkt å gå vekk fra et rent Fast fashion-image.
Motebusinessnettstedet forklarer også at Highsnobiety sitt kreative byrå tidligere har skapt alt fra NFTs til podcaster for både ulike luksusmotehus – og Zalando.
Dette har gitt selskapet en økning i profitt de siste årene som motekjempen som eier også vil nyte godt av.
Les også: Kanye anklager motekjempe for kopiering