50 år siden Woodstock-festivalen

Foto via Bored Panda

Slik har Woodstock påvirket dagens festivalmote

50 år siden historiens mest ikoniske festival.

Et sted mellom rundt 100 000 og 200 000 besøkende var ventet til melkegården i Bethel i New York da Woodstock-festivalen gikk av stabelen. Det kom nesten 450 000. Med navn på scenen som siden har skrevet seg inn i musikkhistorien som Janis Joplin, Joan Baez, The Who, The Band, Jefferson Airplane og Jimi Hendrix, ble også selve festivalen en for historiebøkene.

Festivalen, som i utgangspunktet ble arrangert som en protest mot Vietnamkrigen og daværende president Nixon, gikk under mottoet «three days of peace and love», og fant sted mellom 15. og 18. august i 1969. Til tross for høljregn, gjørme og mangel på både mat og plass, var de besøkende stilfullt antrukket.

50 år senere brukes Woodstock som referanse til 60-tallets flower power og hippiekultur. Og den påvirker stadig dagens festivalmote, fra Coachella til Øya-festivalen.

Rebelske blå jeans

Levis var populært på Woodstock
Foto via Bored Panda

For mange handlet Woodstock om en rebelsk anti-mote som tok avstand fra det som var trendy. I motsetning til kleskoden som frem til 1969 hadde vært stramme snitt med dresser, sigarettskjørt og figurnære kjoler, ikledde festivalgjengerne seg blå Levis-jeans. De var gjerne lave på livet med sleng, ofte kombinert med en crop-top eller bar overkropp. Noe som forøvrig gjaldt både kvinner og menn.

– Musikken valgte Levi’s. Den symboliserer frihet og anti-etablissementet og en litt rebelsk stil, forteller Karyn Hillman, produktansvarlig i Levi’s til Elle Canada.

– Det morsomme er, enten brukte du blå jeans eller ingenting, sier Laura O’Hara, in-house-arkivist i Levi’s til motemagasinet.

Som med det meste som gjør opprør mot det etablerte, ble også hippie-moten raskt en inspirasjonskilde for det kommersielle og tilgjengeliggjort som trendy for massene. I dag er denimshortsen, olajakka og ikke minst jeansen blitt selvskreven festivalmote over hele verden.

Psykedelisk tie-dye

En av sommerens største trender, tie-dye, også kjent som batikk, var populært på 90-tallet, men ble født på 60-tallet. Det var festivalgjengerne og musikerne på Woodstock som gjorde tie-dye populært.

Musiker Joe Cocker åpnet siste dagen av Woodstock med sin uforglemmelige versjon av «With a little help from my friends» av The Beatles, som ble sett på som selve soundtracket for festivalen. Han hadde på seg en fargerik genser med tie-dye i psykedeliske farger. Kombinert med stripete jeans, så klart.

La oss ikke glemme Janis Joplin, som i-D Magazine omtaler som «den spirituelle moren av tie-dye», og som sammen med Cocker var med på å fargelegge Woodstock i kaleidoskopiske farger.

Joe Cocker på Woodstock
Joe Cocker. Foto via The Guardian

Blomsterbarn

Det var nettopp på Woodstock at blomsterkjolens popularitet tok til for alvor. Festivalen handlet om å være fri, og både den korte og lange blomsterkjolen lot kvinnene være nettopp frie og brakte dem tilbake og i ett med naturen. Begreper som flower power ble dermed født.

Også etniske mønstre og farger ble hyppig spottet blant publikum og artistene. I dag er blomsterkjolen et fast innslag på festivaler, i all slags vær. Her hjemme har designere og motemerker som ByTimo og Pia Tjelta fått stor suksess – også internasjonalt – med sine flagrende, romantiske blomsterkjoler.

Frynsejakken

Frynsejakken var populær på Woodstock
Jimi Hendrix. Foto via Pinterest

Kultfilmen «Easy Rider» med en purung Jack Nicholson rullet over kinolerretene i USA sommeren 1969. Og på sensommeren samme året var det frynser så langt øyet kunne se på Woodstock.

Jimi Hendrix rocket scenen iført en hvit frynsejakke tidlig mandag morgen den 18. august. Kjoler, bikinitopper, vester og boots var også pyntet med frynser.

Merker som Gucci, Michael Kors, Longchamp og Sonia Rykiel viste alle variasjoner av den klassiske, amerikanske frynseskinnjakken i sine SS19-kolleksjoner i vinter ettersom tidligere tiår igjen står sterkt i motebildet.

Groovy solbriller og hårbånd

Verden ble plutselig farget gul, rosa, grønn og blå i fjor sommer. Da var solbrilletrenden som regjerte fargerike glass. Merker som Gucci, Tom Ford, Marc Jacobs og Ray Ban hadde flere ulike versjoner med glass i alle regnbuens farger.

Også for 50 år siden var fargerike solbriller populært, og flere sportet den groovy stilen under Woodstock. Grace Slick brukte runde, røde solbriller da hun opptrådte sammen med Jefferson Airplane i 1969. Janis Joplin brukte både runde og oransje, det samme gjorde Jerry Garcia i Grateful Dead.

Janis Joplin med fargerike solbriller og tie-dye på Woodstock
Janis Joplin. Foto via Vogue

La oss for all del ikke glemme det kanskje viktigste tilbehøret, nemlig hårbåndet. Det er nærmest blitt det ultimate symbolet på Woodstock og hippie-stilen, og har fått en oppblomstring de seneste årene. Den norske Bigbang-vokalisten Øystein Greni har opptrådt med et lignende bånd rundt hodet i sommer – i ekte California-ånd.

Ikonisk til tross – Woodstock-festivalen som i år fyller 50 år skulle etter planen hylles med en jubileumsfestival i Maryland i august. I slutten av juli ble imidlertid Woodstock 50 etter mye om og men kansellert. Det skjedde etter måneder med motgang der arrangørene blant annet mistet både location og støtte, for ikke å snakke om headlinere som Jay-Z og Miley Cyrus.

Les også: Får millionerstatning etter å ha dokumentert skandalefestival