Gillette får hyllest og kritikk for reklamefilm

Woke Gillette-reklame hylles og kritiseres

Slår ned på giftig maskulinitet.

«’Gutter er gutter’? Er det ikke på tide at vi slutter å forsvare dårlig oppførsel?» spør barbergigant Gillette i sin nye reklamefilm som ansvarliggjør menn for blant annet mobbing, slåssing, diskriminering og seksuell trakassering. «Er dette the best a man can get?», spør reklamen, som har fått navnet «The Best Men Can Be», med henvisning til selskapets egen tagline 30 år etter at den først ble introdusert.

Da reklamen ble postet på sosiale medier mandag gikk den raskt viralt, og har allerede fått både hyllest og kritikk. The skriver storavisa The New York Times.

Mens en bruker kaller reklamen «nedlatende fra et selskap som er avhengig av at menn kjøper produktene deres» skriver en annen at «det å være mann er verken en sykdom eller patologi» og at «det er grotesk å gjentatte ganger tilegne kollektiv skyld til halvdelen av menneskeheten kjent som menn». Flere oppfordrer også til boikott av Gillette.

Til tross for at Gillette fortsatt er en kjempe innen barberindustrien mister de stadig fotfeste til konkurrenter, skriver storavisa som viser til at salget for selskapets grooming-segment gikk ned 1 prosent forrige kvartal.

Les også: Nike etterforskes for skattejuks