Weekday lanserer «size-free» jeans

– Fungerer det med jeans kan vi få det til også med andre produkter.

Mens den norske kleskjeden Carlings lanserer verdens første digitale kleskolleksjon – og nå verdens første plagg med et levende bilde – bruker Weekday teknologien til å lage size-free jeans.

– Størrelse og passform er to av de største smertepunktene for kundene, og hovedgrunnen til at plagg returneres. Jeans er spesielt utfordrende. Med et size-free-tilbud kan vi tilby kundene denim som passer dem uansett hvilken størrelse eller passform de prefererer, sier Laura Coppen, Sustainable and Circular Business Developer ved The Laboratory til Melk & Honning.

Prosjektet er foreløpig et pilotprosjekt i samarbeid med H&M-gruppens innovasjonshub The Laboratory, og vil i første omgang rulles ut i én Weekday-butikk. Om det tas videre avhenger av praktiske forhold som nok leverandører lokalt.

– Per nå er målgruppen Weekday-kunder, men i fremtiden kan dette komme til å omfatte også flere merker under H&M-gruppen. Våre funn tyder på at yngre kunder er spesielt gira på scanning og hele opplevelsen som kreves for å skape custom made jeans, sier Coppen.

100 kunder ble invitert til å teste teknologien i forkant av lanseringen i større skala. Kundene ble kroppsscannet og tilbudt en rekke muligheter for personalisering. En algoritme konverterer resultatene fra kroppsscanningen til et papirmønster og mål til produksjon.

– Jeg elsker at vi nærmest har gått tilbake i tid til den gang skreddersydd mote var normen, men tatt inn i fremtiden med teknologier som gjør at det kan demokratiseres.

– Hvorfor nettopp denim?

– Denim er spesielt vanskelig. Vi startet med et utfordrende område med en tanke om at dersom vi kan bevise at det fungerer med jeans så kan vi helt sikkert også få det til med andre type produkter.

– Så dette vil altså anvendes også på andre plagg?

– For nå tester vi det kun på Weekday. Dersom det viser seg at teknologien er skalerbar nok til å implementeres på flere merker vil vi mest sannsynlig gjøre det. Men det er vanskelig å love noe på dette tidspunktet.

Les også: Norsk motemerke teamer opp med italiensk high-end brand