I forbindelse med at det nylig ble klart at flertallet i regjeringen støtter en fortsatt drift av pelsdyrfarmer i Norge, ønsker Melk & Honning å høre hva den norske motebransjen synes om dette.
Etter flere år med debatt og en stadig større oppslutning i fakkeltoget mot pels ble det i november likevel klart at den sittende regjeringen støtter en fortsatt drift av pelsdyrfarmer i Norge. Forslaget som var fremmet om avvikling ble nedstemt i næringskomiteen med 59 mot 43 stemmer. Både Arbeiderpartiet, SV, Venstre og Miljøpartiet de grønne stemte for avvikling. Landbruks- og matminister, Jon Georg Dale, la vekt på de nye kriteriene pelsdyrfarmer må følge for å få drive videre som innebærer strengere reguleringer og krav om dokumentasjon. Det finnes per dags dato rundt 270 norske pelsdyrfarmer som totalt huser rundt 225.000 rev og mink.
– Med de tiltakene vi iverksetter nå, vil det være grunnlag for å videreføre pelsdyrnæringen. Norge vil være i front internasjonalt når det gjelder dyrevelferd i pelsdyrnæringen, uttalte Dale ifølge Aftenposten.
Seksjonsleder for dyrevelferd i mattilsynet, Torunn Knævelsrud, fortalte så nylig som i oktober i fjor at de finner regelbrudd hos over halvparten av farmene de undersøker. Hun reagerte på at de fremdeles fant gårder med alvorlig skadde dyr og mener det er vanskelig å klare å sikre god dyrevelferd hos oppdretterne.
– Når det har vært mye oppmerksomhet rundt sårskader hos minkdyr, så er det trist at man fortsatt finner såpass alvorlige saker, fortalte Knævelsrud på det tidspunktet.
Utnyttes til luksus og pynt
Siri Martinsen, veterinær og leder for NOAH, har vært en sterk og tilstedeværende stemme i debatten rundt pelsdyroppdrett i Norge. Dyrevernorganisasjonen samlet i forkant av Stortingets beslutning inn 130.000 underskrifter mot pelsdyrnæringen.
– Vi mener at det å ha dyr i trange nettingbur strider imot dyrenes behov og går på tvers av dyrevelferdsloven. Dyr har egenverdi og det er ikke i tråd med deres egenverdi å utnytte dem kun for luksus og pynt. Man bør ikke støtte dyrs lidelse, og det å kjøpe pels bidrar til dyrs lidelse. Det er selvsagt for de fleste at det å holde en hund eller katt innesperret i et trangt bur hele livet er dyreplageri – og et stort flertall i befolkningen innser at det å gjøre det samme med en rev eller mink ikke er noe bedre, forteller Martinsen til Melk & Honning.
Gjennom 13 år har dyrvernoganisasjonen holdt årlige fakkeltog mot pels. 12 november i fjor samlet over 8000 mennesker seg i tilsammen 26 norske byer og tettsteder for å gå i tog. I år holdt blant andre Sophie Elise Isachsen, Espen Lind, Hanne Sørvaag, Lise Myhre og Shabana Rehman appeller etter toget som fant sted i Oslo, i tillegg til fashionistaen Hanneli Mustaparta.
– En ting som virkelig smerter meg ved den internasjonale moteindustrien er bruken av pels. (…) Jeg vet at designerne får penger om de bruker en prosentandel med pels i kolleksjonene sine(…) Jeg har lyst til at folk skal innse at pelsdyroppdrett er helt grusomt. (…) Heldigvis er det ting som skjer og store designere som Armani og Hugo Boss bruker ikke lenger pels i sine kolleksjoner, fortalte Mustaparta i appellen.
Hun fortalte videre at hun hadde spurt ingen ringere enn Stella McCartney, som er en sterk dyreforkjemper og pelsmotstander, om hun ville komme og holde appell under fakkeltoget i Oslo. Det var hun ifølge Mustaparta veldig interessert i, men dessverre strakk ikke tiden til.
– Jeg sliter med å ikke bli sint av å til, forteller Margrethe Gilboe.
I samarbeid med NOAH ble Mote mot Pels startet i 2010 av Fam Irvoll, Hilde Marstrander og Kjell Nordström. Per idag består Mote mot Pels av 250 aktører fra bransjen som alle har underskrevet på at de tar avstand fra pelsbruk. Blant navnene på lista finner man alt fra Elle-redaktør Signy Fardahl til Jenny Skavlan, Charlotte Thorstvedt og Gevir-eier Agnes Gulbrandsen.
Stylist Margrethe Gilboe, som er sterkt opptatt av dyrevelferd, har også skrevet under på at hun aldri vil benytte seg av pels når hun styler verken personer, moteserier eller seg selv. Hun mener de som bruker pels bør sette seg skikkelig inn i hvilke lidelser dyrene faktisk går gjennom for å bli til klær.
– Om folk har sett noen av de filmene som er publisert av Dyrebeskyttelsen eller andre og fortsatt har samvittighet til å bruke pels, så dem om det! Da har de ikke empati eller respekt for dyr, tenker jeg. Jeg prøver å påvirke gjennom å opplyse, heller enn å heve pekefingeren og moralisere. Men jeg sliter med å ikke bli sint av og til, forteller hun til Melk & Honning.
Hun synes likevel det er vanskelig å argumentere mot de som sier de bare bruker «vintage pels eller bruker pelsen de har arvet», ettersom dyret allerede har blitt ofret og det dermed er respektløst å kaste det i søpla.
– Men jeg er generelt veldig imot å kjøpe pels, enten den er vintage eller ny, fordi man signaliserer at pels er fint og kult ved å bruke det, og det er ikke bra. Dessuten finnes det da så mye fint av fusk! Vi trenger ikke ekte pels. Jeg personlig ville aldri brukt verken arvet eller vintage pels, konkluderer hun.
Det norske klesmerket Mardou & Dean står også blant navnene på Mote mot Pels sin liste. Designeren Ingrid Bredholt forteller at de ikke støtter bruken av pels hvor dyret ikke brukes til matproduksjon.
– Hos Mardou & Dean jobber vi kun med pels fra sau, geit og ku. Jeg synes det er helt feil å flå dyr for pelsen deres alene. Jeg mener hver enkelt har ansvar for å konsumere mindre, og det å bruke pels fra dyr vi kaster etterpå faller ikke under dette. I utgangspunktet er jeg generelt for gjenbruk, men det med å bruke mors gamle minkpels gjør at man er med på å skape en trend, som igjen gjør at motehusene lager flere plagg som dette, forteller hun til Melk & Honning.
Hun mener også folk bør lese mer om hvordan dyrene faktisk har det og hvordan de blir flådd før man bestemmer seg om man vil bruke pels eller ikke.
– Jeg synes det er noe vulgært i det å flå 35 smådyr levende kun for å ha en varm jakke, sier hun.
Eksportvare
I 1939 var Norge verdens største produsent av reveskinn og siden den gang har vi vært med på å spre pelsfarming rundt om i verden og forsøkt å erobre nye markeder, blant annet Kina, ifølge pelsut.no. På 90-tallet sank populariteten for pels i Europa og Amerika, men den har samtidig økt i Kina og Russland.
Gisle Mariani Mardal, leder for design og merkevare hos Abelia, en forening for kunnskaps- og teknologibedrifter i NHO, og styremedlem for Norwegian Fashion Hub forteller at norsk pels i dag i hovedsak er et eksportprodukt som blir solgt via den danske pelsbørsen til luksusmarkeder og da spesielt Kina.
– Personlig er jeg imot pelsdyroppdrett. Selve problemstillingen med pels kommer skjeldent opp hos oss i Norwegian Fashion Hub fordi våre bedrifter ikke benytter pels i sine produkter, forteller Mardal til Melk & Honning.
Blant bedriftene i klyngen finner man Oslo Runway-aktuelle designere som Cathrine Hammel, Johnny Love, Tom Wood, Holzweiler, Elisabeth Stray Pedersen og Veronica B Vallenes.
Han synes det er vanskelig å spå framtiden til norsk pelsdyrbransje.
– Men det er jo klart den har en svært svekket posisjon i Norge, konkluderer han.
Les også: Stella McCartney kritiserer moteindustrien for pelsbruk