Foto: @ninasandbech

Er kommisjonssalg «det nye svart»?

– Kunder er også våre leverandører og vice versa.

At det er mildt sagt utfordrende tider for retailbransjen er det ingen tvil om. På Grünerløkka i Oslo har flere butikker måttet stenge dørene på grunn av kommunens oppgraderingsarbeid av trikkeskinnene kombinert med endrede handlemønstre og høye leiepriser. Og den fryktede butikkdøden manifesterer seg stadig.

Nå selger flere og flere brukt-, second hand- og vintage-butikker på kommisjon med delt fortjeneste.

Fretex har nylig hevet seg på bølgen med sitt konsept Pre-loved by Fretex. Her selger et knippe norske motepersonligheter på kommisjon, men ordningen skal være for alle som ønsker å selge sine gamle skatter.

– Veldig vanlig i utlandet

Eirik Mogseth. Foto: Aleksandra Lamberg

– Vi er avhengige av å hele tiden ha best mulig varer, og derfor er det å selge på kommisjon naturlig for oss. Kunder er også våre leverandører og vice versa. Vi driver riktignok ikke utelukkende med kommisjonssalg, og kjøper varer i utlandet når vi har mulighet, sier Eirik Mogseth som driver vintagebutikken Ekko Shop på Grünerløkka i Oslo til Melk & Honning.

Mogseth tror kommisjonssalg vil bli mer vanlig fremover slik det allerede er flere steder internasjonalt.

– Fordelene er at varen ikke er vår, vi sitter ikke på varekostnaden for usolgte varer og heller ikke risikoen. Vi er små, derfor passer dette oss utmerket per i dag. Ulempene er jo at mer av varens kostnad forsvinner ut. Dette er forskjellen fra vanlige butikker som har en helt annen mark up enn det vi har. Ekko setter en begrensning på antall leverandører, og det kan bli en ulempe med for mange som ønsker å levere klær.

Hva tenker du om at Fretex lar profilerte personer selge gamle skatter på kommisjon? Tror du dette bidrar til at prisene på klær hos bruktbutikker skyter i været?

– Fretex har i mine øyne klær i mange prisklasser, også før de begynte med kommisjonssalg. Bedriftens varierende prispunkt er sikkert en bestemt strategi da de ønsker å nå en bred kundegruppe. Kommisjonssalg byr på andre kundegrupper og er dermed sikkert interessant for bedriften.

Splitter inntekten

– Kundene våre er ofte på jakt etter kvalitetsvarer og merker som Fretex-butikkene har et begrenset utvalg av. Vi ønsker å tilby de varene kundene etterspør, og konseptet Pre-loved by Fretex kan bidra til et bredere varesortiment i våre butikker, sier Hilde Kjønstad, innkjøpsleder i Fretex til Melk & Honning.

– Fretex opplever stor giverglede og gavene som gis i Fretexboksene er vi svært takknemlige for. Samtidig forstår vi at noen ønsker å få igjen noe for investeringen de har gjort i et plagg eller tilbehør. Om en kommisjonseier ønsker å selge varene sine via Fretex, slipper de å følge opp salget selv.

Kjønstad forteller at Fretex tar seg av vareeksponering, håndtering av kunder og gjennomføring av salget.

– Med kommisjonssalg kan du både tjene litt selv og støtte en god sak. I konseptet Pre-loved by Fretex splitter kommisjonseier og Fretex på inntekten med 50 prosent til hver. Om man ønsker å bli kommisjonsseier bidrar man til gjenbruk som er bra for miljøet, samtidig som inntektene fra salget bidrar til Frelsesarmeens sosiale arbeid for rusmisbrukere, barnefamilier og andre som har det vanskelig.

Slik de ser det, finnes det ingen ulemper ved kommisjonssalg foreløpig.

– Enn så lenge er dette en test for to butikker, og vi skal gjøre en evaluering av piloten før vi eventuelt skalerer opp til flere butikker i andre byer, og Fretex sin nettbutikk.

Dyre donerte plagg til markedspris

Hilde Kjønstad.

– Kan samarbeid om kommisjonssalg bidra til høyere priser slik Fretex nylig er blitt kritisert for?

– Fretex sin oppgave er å forvalte de gavene vi får donert etter beste evne. Det betyr at om en giver har donert et dyrt plagg til oss, skal vi selge denne varen for markedspris. Inntektene fra bruktsalget bidrar til Frelsesarmeens sosiale arbeid for de i samfunnet som trenger det mest. Fretex har noen kunder som er opptatt av å kjøpe billige varer, derfor har vi prispunkter fra 29 kroner og oppover, sier Kjønstad.

Hun forteller at de likevel opplever at flesteparten av kundene som velger Fretex, ønsker å handle brukt for å spare miljøet for nye utslipp i forbindelse med produksjon av nye klær, ha unike plagg og setter pris på at pengene går til veldedige formål.

– Det har vært varierende priser på de varene de har fått inn via kommisjonseiere. Men gjennomsnittsprisene for varene de har solgt siden lanseringen ligger på rundt 400 kroner inkludert moms.

Stadig flere butikker stenger dørene på grunn av den lenge spådde butikkdøden som nå ser ut til å ha nådd dørtersklene. Er kommisjonssalg en måte for retailbransjen å tenke nytt i utfordrende tider?

– Vi følger med på hva som skjer i bransjen. Som Norges største bruktkjede som jobber aktivt med bærekraft, er det gledelig å se at stadig flerer aktører tar inn over seg utfordringene vi har med miljøbelastningen i tekstilbransjen. Vi registrerer flere gode tiltak de ulike aktørene iverksetter for å få til et grønt skifte. Som å etterstrebe bærekraftig produksjon, tilby utleie, reparasjoner og re-sell av tidligere kolleksjoner, sier Hilde Kjønstad i Fretex.

Mye jobb bak kommisjonssalg

Siri Norén Jensen har drevet vintagebutikken Ma Vintage i Briskebyveien i Oslo i ti år. Butikken baserer seg 100 prosent på kommisjonssalg, noe Jensen forteller til Melk & Honning at hun alltid har interessert seg for.

– Vi begynte med kommisjonssalg i 2009. Ettersom jeg tidligere har jobbet med mange av merkene vi selger og har mange kontakter fra gamle kunder den gangen, visste jeg at folk hadde mye fint.

Hun forteller at fordelene ved kommisjon er at hun ikke sitter på noen risiko. Og for de som selger varenes del, får de mest mulig penger for dem.

– Hvis jeg skal kjøpe inn varer selv, da må jeg legge inn at jeg ikke får solgt det til den prisen.

Jensen mener det ikke finnes noen ulemper ved kommisjonssalg. Men hun tror ikke at folk som ikke har drevet med det før, skjønner hvor mye jobb som faktisk ligger bak.

– Hvis jeg har 800 leverandører, og noen leverer inn mellom ett og 200 plagg, da er det mye å holde styr på. Og alt skal registreres på hver kunde. Vi forteller aldri hvem som har levert klærne hos oss. Vi har anonyme kunder, og nettopp anonymitet er veldig viktig for oss, sier hun og legger til at det er alle typer mennesker i alle mulige prisklasser som selger sine gamle skatter hos Ma Vintage.

– Vi sjekker alltid nypris, men det er grenser for hva vi kan ta for et plagg, siden dette er en vintagebutikk. Hvis en kjole kostet 60.000, kan du ikke prise den til halvparten – kanskje en sjettedel. Det kommer an på hva prisene har vært.

Hun tror det bare kommer til å bli mer av kommisjon fremover.

– Dette er ikke noen flopp, for forbrukerne blir mer og mer bevisste. Når det gjelder miljøhensynet, så har vi bare ordentlige håndverksplagg. Og vi baserer oss på at klærne skal se nærmest nye ut. Vi kjenner designerne, vi kan historiene bak, vi kan fortelle om snittene og vi har den kunnskapen fordi vi alle har vært i bransjen i mange år.

Les også: Mener gjenbruk er mote – nå raser debatten