Margaret Abeshu er vinnereen av DS Fashion Talent Award
Foto: Håkon Borg

Margaret Abeshu er vinneren av DS Fashion Talent Award

Designprisen deles for første gang ut under Oslo Runway.

Oslo Runway er i gang for fullt – med spennende eventer, visninger og utstillinger på programmet. Tirsdag markerte starten på moteuken og mot slutten av dagen stod utdelingen av DS Fashion Talent Award for tur.

Det er i samarbeid med det franske bilmerket DS Automobiles at Oslo Runway for første gang deler ut designprisen. De fire nominerte var avgangsstudenter fra moteskolene Esmod, KhiO, OsloMet og SOFI.

Tirsdag kveld viste Margaret Abeshu, Sunniva Katarina Hauglin, Frida Solbakk og Thorstein Fretheim frem sine kolleksjoner på Sentralen i hovedstaden.

Og det var Margaret Abeshu fra KhiO som ble kåret til vinneren av DS Fashion Talent Award.

Vi tok en prat med den den ferske vinneren etter kåringen.

– Nå har jeg latt det synke inn litt. Jeg føler på veldig mye kjærlighet, sier Abeshu til Melk & Honning.

Hun forteller at det har vært «en utrolig reise» og ikke minst prosess på selve dagen for prisutdelingen.

– Jeg er stolt av meg selv, og jeg må bare fortsette å følge magefølelsen min og jobbe fremover. Jeg føler meg veldig sett og på mange måter også privilegert som får være med på dette.

Margaret Abeshu er vinneren av DS Fashion Talent Award. Foto: Oslo Runway

Kolleksjonen til Abeshu er basert på technomusikk-bevegelsen i Detroit på 1980-tallet, og handler om å drepe identiteter som blir kastet på oss fra samfunnet.

– Jeg begynte masteroppgaven min med spørsmål som «hvem er jeg?» og «hvilken identitet har jeg?». Men så har jeg endt opp med en kolleksjon som handler om å drepe identiteter, sier hun.

Kolleksjonen til Abeshu er basert på technomusikk-bevegelsen i Detroit på 1980-tallet. Foto: Oslo Runway

Som den første vinneren av DS Fashion Talent Award åpnes flere dører for Abeshu. Så, hvordan ønsker hun å bruke denne muligheten videre?

– Jeg har veldig lyst til å fortsette å lage klær. Men jeg er også kunstner og driver med installasjoner og utstillinger.

For øyeblikket er hun med på å kuratere en utstilling om mote i kunstrom, som står klar i slutten av september.

– Jeg har lyst til å jobbe både med kunst og mote, og blande de. I tillegg vil jeg jobbe med kritisk teori. Så det er egentlig tre ting. Kritisk tenkning, mote og kunst, avslutter Abeshu.

Margaret Abeshu ønsker å jobbe med mote, kunst og kritisk tenkning fremover. Foto: Håkon Borg

Det var en nøye sammensatt jury som kåret Margaret Abeshu til vinneren av designprisen.

Juryen bestod av Ida Elise Eide Einarsdóttir, moteredaktør i KK, Kine B. Hartz, sjefredaktør i Costume, Anders Kemp, sjef for D2, Petra Middelthon, sjefredaktør i ELLE, Stine Fratras, markedssjef i DS Automobiles, Anett Ringstad, eier av Moniker, Kaia Kongsli, markedssjef i Steen & Strøm Department Store, Jon Amund Søfferud, Technical Manager i Manufacture Oslo og Mats Alver, partner i Blender Agency.

Einarsdóttir forteller til Melk & Honning at juryen snakket sammen mange ganger før de til slutt kom frem til en vinner, og at avgjørelsen ble tatt samme dag som prisutdelingen.

– Vi hadde et jurymøte før visningen, hvor kandidatene presenterte kolleksjonene sine for oss og vi fikk spørre de ut i 20 minutter hver, sier Einarsdóttir.

Juryen stilte spørsmål om alt fra inspirasjonen bak kolleksjonen og hvordan de hadde jobbet med den til tanker om veien videre og hvor de så seg selv om fem år. Spørsmål om bærekraft og en helhetlig visjon var også viktig for juryen. Det samme var designernes tanker om målgruppe, marked og tenkt prispunkt.

– Rett og slett for å bli bedre kjent med dem som designere og for å få høre deres tanker bak de respektive kolleksjonene, sier Einarsdóttir.

Ida Elise Eide Einarsdóttir. Foto: Instagram/ @idaeinarsdottir

Hun forteller at det var vanskelig å velge én vinner blant de fire kandidatene juryen allerede hadde plukket ut, og innrømmer at det ble det hun mener var fruktbare diskusjoner i juryen i forkant av visningen tirsdag.  

– Det er klart det var noe vi likte med alle fire, men den som til slutt vant kan hele juryen stille seg bak.

– Det som gjorde at Margaret skilte seg ut var helheten i kolleksjonen, men også det at hun hadde gjort imponerende research og hadde en klar visjon – både for kolleksjonen og veien videre som designer.

– Det brede spekteret i hennes referansepunkter var imponerende, og strakk seg fra afrikansk kultur til store tenkere, problematisering rundt kulturell appropriasjon og technokultur som skal redde verden, sier Einarsdóttir.

Hun trekker frem detaljnivået og håndverket i kolleksjonen til Abeshu, og forteller at buksene var noe juryen la spesielt merke til.

– De var helt rå!

– Men jeg synes vi også skal gi en slags honorable mention til Frida Solbakk. Hun leverte en knallsterk kolleksjon preget av en klar visjon, et godt håndverk, detaljer og finish, avslutter Einarsdóttir.

Les også: Vintage-giganten teamer opp med norsk designer om pop-up

Siste saker

Mest lest nå
Les mer