– Kaffe er nok det nærmeste jeg kommer å være «junkie», forteller Vélosophy-grunnleggeren til Melk.
Visste du at 300 kaffekapsler fra Nespresso kan bli til en sykkel? Det er tilfellet hos det svenske sykkelmerket Vélosophy.
Siden 2016 har grunnlegger Jimmy Östholm teamet opp med utvalgte merkevarer, for å forsøke å utgjøre en forskjell.
Nå har Vélosophy slått seg sammen med Nespresso om en helt spesiell sykkel. Med dette får man to av de mest populære innslagene i hippe bydeler i ett, nemlig sykler og kaffe.
Du kan bli den heldige vinneren av en av disse RE:CYCLE-syklene:
– En morgen uten kaffe er ikke noe å stå etter, forteller Velosophy-grunnleggeren
Östholm forteller til Melk & Honning at han selv elsker kaffe.
– Kaffe er nok det nærmeste jeg kommer å være «junkie»! Dagens første kopp setter tonen for resten av dagen. En morgen uten kaffe er ikke noe å stå etter. Deretter følger minst to kopper til, både til lunsj og om ettermiddagen. Disse er også helt hellige for meg.
Det er fort gjort at det blir en kopp kaffe på farta også når han er ute og sykler.
– Det finnes sikkert en øvre grense på hvor mange kopper man bør drikke per dag, men jeg skal ikke si at jeg vet hva den er, fortsetter Vélosophy-grunnleggeren.
Östholm fant fort ut at Vélosophy og Nespresso hadde like verdier. Dette handler blant annet om det å sørge for at bedriften er bærekraftig, og ta sitt sosiale ansvar på alvor.
Donerer sykler til jenter i utviklingsland
For hver solgte sykkel donerer Vélosophy en sykkel til en jente i et utviklingsland. Disse produseres lokalt, for å støtte lokal arbeidskraft.
Så langt har de donert bort hele 1700 sykler. For et skolebarn i et Afrika, der avstandene ofte er lange, utgjør det å ha en sykkel en stor forskjell.
Dette øker sjansen for at elevene møter opp på skolen med 30 prosent. Sjansen for fullført skolegang går opp 60 prosent.
Et ekstra år på skolen kan faktisk øke inntekten til jenter i utviklingsland med mellom 10 og 20 prosent.
RE:CYCLE har holder til takeaway-kaffe
Når det kommer til designet av Vélosophy sine sykler er det ifølge Östholm ikke slik at de «designer» sykler.
– Vi foredler bare noe som egentlig allerede var helt fullkomment for over 100 år siden. Vår filosofi handler om å utgå fra en klassisk sykkel med referanser fra 1920-tallet, før vi tilpasser den til et liv i en by på 2020-tallet. Syklene er laget med materialer som er hentet på en ansvarlig måte, og produsert på bærekraftig vis.
– Men er det noe vi er opptatt av å designe så er det våre løsninger når det kommer til last. Tanken og idéen om at du skal kunne ha med alt du trenger, og at det ligger synlig fremfor deg, slik at du kan ha begge hendene på styret.
Hos Nespresso RE:CYCLE-samarbeidet resulterte det i den såkalte cup holder basket.
– Dette er en sykkelkurv i skandinavisk tre, med en egen holder i tre til takeaway-kaffe. Denne er designet, utviklet og laget i Sverige, inspirert av formspråket som Nespresso sine kaffemaskiner har «A perfect blend of two brands».
Sykkelen RE:CYCLE er limited edition, og har en pris på 1290 euro, tilsvarende i underkant av 13.800 kroner.