Salgstallene har droppet hele 46 prosent.
Den amerikanske undertøysgiganten Victoria’s Secret har slitt i en årrekke. Dette har vært av flere grunner, men i hovedsak at de har tviholdt på en oppskrift som ikke lenger fungerte. For mens forbrukerne har gått i en stadig mer minimalistisk, komfortabel retning hva gjelder undertøy, og etterspurt wokeness og kroppspositivisme, har Victoria’s Secret holdt seg til bling bling undertøy og storslagne shows med syltynne modeller.
Les også: Victoria’s Secret nominert til norsk «verstingpris»
At markedssjefen Ed Razed i 2018 uttalte at transseksuelle og plus size-modeller ikke hører hjemme på catwalken hjalp ikke akkurat. I fjor sommer sluttet 71-åringen – som i sin tid fant opp engle-konseptet – i sin stilling. Kort tid etter forlot også den administrerende direktøren det en gang så toneangivende undertøysmerket.
Redningsaksjonen i etterkant har blant annet bestått av å inkludere en transmodell i et forsøk på å snakke til Gen Z-generasjonen, avlyse det årlige showet og få inn nytt friskt blod på toppen.
Salgstallene har likevel stupt i takt med forsøkene. Koronakrisen gjorde ikke saken noe bedre.
Nå kan eieren L Brands melde at Victoria’s Secrets salgstall har droppet hele 46 prosent.
Ifølge CNBC kommer de nå til å stenge mer enn 250 av merkets butikker i USA permanent.
I utgangspunktet skulle det amerikanske investeringsselskapet Sycamore Partners kjøpe 55% av aksjene i Victoria’s Secret, noe som ville gjort dem til hovedeier. I forbindelse med koronakrisen er denne avtalen likevel nå kansellert.
Les også: Ble droppet i fjor, nå blir it-modellen Victoria’s Secret-engel