Skylder på korona.
Lenge var Victoria og David Beckham et av verdens desidert heteste par. Og de har begge tjent gode penger på Beckham-navnet sitt. Mens David som tidligere fotballstjerne har gjort flere ulike samarbeider i luksussegmentet, har kona Victoria Beckham børstet av Spice Girls-stemplet og lansert seg som klesdesigner, til mye ros fra bransjen.
Merket hennes har imidlertid tapt penger hvert år siden oppstarten i 2009 – noe som forøvrig er helt vanlig de første årene når man starter en bedrift.
Men et helt tiår med underskudd høres ikke lovende ut. Og det får mange til å stille seg spørsmålet om Beckham-navnet er like hot som før.
Victoria Beckham sitt selvtitulerte motemerke sitter stadig på gjeld.
Og det er ikke akkurat småbeløp det dreier seg om. Merket til den britiske designeren og tidligere Spice Girls-medlemmet skal ha en gjeld på svimlende 53,9 millioner pund, ifølge The Independent.
Det tilsvarer rundt 630 millioner norske kroner.
Magasinet påpeker at Victoria Beckham-brandet selger jeans til 400 pund, tilsvarende rundt 4600 kroner, og gensere til 500 pund – 5800 kroner. Men likevel sliter merket med økonomien.
I 2019 startet 48-åringen også opp sitt eget makeup-merke med samme navn, som hun lanserte under moteuken i London.
Det skal sammen med motemerket ha tapt 6,6 millioner pund i 2020 og hadde en gjeld på 15,6 millioner pund i 2019.
Samlet inntekt for Victoria Beckham Holdings-gruppen skal ha falt seks prosent til 36,1 millioner på grunn av ringvirkningene av den globale pandemien, ifølge en rapport gjengitt av The Mirror.
«Gruppen responderte raskt på pandemien og kontrollerte økonomien og utgiftene, noe som ledet til en signifikant reduksjon i dens opererende tap med 57 prosent, takket være kostnadseffektivitet», heter det videre.
Merket hevder så at Victoria Beckham Beauty «fortsetter å utvide dens portefølje med flere suksessfulle produktlanseringer i år med det beste i klassen i ren luksusbeauty og hudpleie».
Til tross for store tap, skal David og Victoria Beckhams felles imperium ha klart å doble overskuddet i 2020, til 11,6 millioner pund.
Det skal i stor grad ha skjedd takket være den tidligere fotballstjernens mange samarbeid med merkevarer som Adidas, luksusklokkemerket Tudor og Haig whisky, ifølge The Mirror.
Les også: Dette svenske merket solgte et produkt hvert tiende sekund