It-girl og stilikon Jeanne Damas har lansert det perfekte merket for damer som vil late som de også er fra Paris.
Helt siden Marie Antoinette på slutten av 1700-tallet spankulerte rundt i vakre kjoler på Versailles, har franske kvinner fungert som en inspirasjonskilde for vestlige kvinner. I dag er det at «les femmes françaises» er en chic gjeng helt åpenbart for de fleste. Med sin medfødte tilsynelatende tilfeldige – men samtidig elegante – sans for stil forsøker mange å etterape damer som Jeanne Seberg, Francoise Hardy, Charlotte Gainsbourg og Caroline De Maigret.
En av de nyeste tilskuddene til denne gjengen er modellen Jeanne Damas, som av blant annet W Magazine, Manrepeller og Harpers Bazaar har blitt kalt ‘Det ultimate franske stilikonet’ og ‘selve definisjonen på fransk kulhet’.
Sistnevnte spurte henne om hvordan hun har tilegnet seg kunnskapen om stil og skjønnhet.
– Jeg bor i Paris, en by der du har fantastisk mange stilige kvinner, så jeg lærte mye bare ved å observere folk på gaten. Men min mor var en stor inspirasjonskilde for meg; hun er alltid veldig feminin i sine høye hæler og perfekte figursydde kjoler, og plettfri sminke – men aldri for mye.
For kort tid siden lanserte Jeanne Damas sitt første klesmerke, Rouje, et navn som er inspirert av hennes forkjærlighet for rød leppestift – som hun omtrent aldri blir sett uten.
Den første kolleksjonen er selvsagt sterkt inspirert av designerens hjemmebane og omgivelser. Det hele er veldig «fransk unge kvinne anno 2017 sine garderobefavoritter». Blomsterskjørtet, omslagskjolen, blusen, høyvannsbuksen med sleng, cardiganen, katteøyne-solbrillene og espadrillosene er selvfølgelig alle blitt invitert med inn i sortimentet. Ingenting har en prislapp på mer enn 2000 kroner, og ifølge Elle blir alt sammen stadig utsolgt på et blunk.
Her kan du se eksempler på klær fra kolleksjonen, alle via @rouje: