Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Alexander og Sebastian Adams bak det norske motemerket Varsity Headwear samarbeider med UNICEF
Alex og Seb står bak Varsity Headwear. Nå får de internasjonal oppmerksomhet for sitt UNICEF-samarbeid. Foto: Varsity

Varsity Headwear sitt samarbeid med UNICEF får oppmerksomhet i WWD

– Vårt forhold til Black Friday er vel stort sett frustrasjon, siden det går mot alt det vi har stått for siden vi startet Varsity Headwear for over syv år siden.

Black Week er i gang, fenomenet som i annerledesåret 2020 i stor grad har tatt over for Black Friday. Men ikke alle er like begeistret for konseptet i en tid der vi oppfordres til å handle mindre, ikke mer.

– Vi har aldri hatt salg på våre capser siden oppstart, så Black Friday er noe vi aldri har deltatt på. Vårt forhold til Black Friday er vel stort sett frustrasjon siden det går mot alt det vi har stått for, siden vi startet Varsity Headwear for over syv år siden, sier Alexander Adams til Melk & Honning.

Sammen med broren Sebastian står han bak Varsity Headwear som tar sikte på å perfeksjonere capsen. Nå inngår det norske merket et samarbeid med UNICEF som en motvekt til Black Friday.

Les også: Throwback til 2015: Alex og Seb har solgt capser for 1 million

– Vi må alle ta ansvar

Alexander og Sebastian Adams samarbeider med UNICEF. Foto: Varsity

FNs barnefond UNICEF er verdens største hjelpeorganisasjon for barn. Organisasjonen arbeider for barns rett til liv, utvikling, beskyttelse og deltakelse i mer enn 190 land. Inspirert av deres årlige dugnadsaksjon

Ensomt juletre søker gaver i samarbeid med Nordic Choice Hotels tok brødrene kontakt med hjelpeorganisasjonen, og innledet det som skal bli et langsiktig samarbeid. Målet er ifølge Alexander å skape ringvirkninger, resultater og et bedre liv for den neste generasjonen som vokser opp.

– Det er 43 millioner barn i Bangladesh som ikke får gått på skole på grunn av korona. Tenk dere hvilke konsekvenser dette har for et lands utvikling.

Varsity er med det en såkalt UNICEF Støttespiller som hvert år donerer et fast beløp til hjelpeorganisasjonens arbeid.

– Vi ønsker også å lage flere konsepter, hvor vi sammen med kundene våre og våre ansatte kan donere ytterligere, samtidig som vi sprer kunnskap og skaper engasjement rundt arbeidet til UNICEF. Vi håper at dette kan inspirere andre brands og butikker til å gjøre det samme, og på den måten snu Black Friday til å bli Give Back Friday.

– Dette er viktig. Vi må alle ta ansvar om vi skal klare å snu utviklingen og skape et mer bærekraftig samfunn. Da sikter vi ikke bare til miljø, men til FNs Bærekraftsmål. Det er ingen tvil om at vi som bedrifter må ta en aktiv rolle i dette fremover.

Varsity satser nå internasjonalt. Her fra merkets AW20-kolleksjon. Foto: Ole Martin Halvorsen

Nå håper Varsity Headwear at samarbeidet med UNICEF kan vise at også små aktører må ta ansvar, og at også disse har muligheten til å jobbe med store veldedige organisasjoner.

– Sist men ikke minst, så er det flere av de typiske store donorene som sliter i år og ikke har mulighet til gi like mye. Da er viktig at vi som faktisk har mulighet, stepper up. 

Er ikke dette – selv om det er en slags anti-black friday-greie – likevel med på å pushe mer salg? Typ : Her kan du kjøpe deg god samvittighet». Frykter dere denne typen kritikk? 

– Det er et veldig godt spørsmål, og noe vi har diskutert mye internt. Vår konklusjon er at det er viktig å fremme andre budskap rundt Black Friday. Velger man kun å boikotte og tie, så får salgsbudskapet mer plass til å boltre seg. Det er flere aktører som har valgt å boikotte Black Friday. Ironien er at når januar kommer så selger de varene sine på salg da i stedet. 

Deres budskap er at folk skal kjøpe det de trenger, når de trenger det – kombinert med å velge kvalitet og varighet fremfor pris. Det er også utgangspunktet for Black Friday-konseptet til det norske motemerket, forteller Alexander.

– Du kjøper en kvalitetscaps til vanlig pris, samtidig som du gjør noe bra for andre. Vi vil utfordre hva folk legger i «en god deal». Om du vil gjøre «en god deal» på Black Friday, hvorfor ikke velge aktørene som tenker større og mer langsiktig? Hadde det ikke vært kult om de store aktørene i kles-, sports og elektronikkbransjen, konkurrerte om hvem som donerer mest fremfor hvem som gir mest i rabatt?

Varsity har økt omsetningen med 60 prosent under korona. Foto: Ole Martin Halvorsen

Omtale i WWD

Samarbeidet med UNICEF har allerede fått oppmerksomhet i WWD [bak betalingsmur]. Det kommer godt med nå som Varsity er i ferd med å satse internasjonalt for alvor.

Da Melk & Honning tok en prat med brødrene i januar i år var de på plass under den viktige italienske herremotemessen Pitti Uomo for tredje året på rad – med internasjonale ambisjoner.

– Å bli omtalt i det som gjerne kalles «The Fashion Bible» er selvfølgelig utrolig kult, og noe vi er veldig stolte av. I tillegg er det «a stamp of approval» som er viktig for å få mer omtale i utlandet, men også for å få nye butikker til å tørre å satse på oss.

Varsity Headwear sitt samarbeid med UNICEF får omtale i WWD. Foto: Faksimile

Ekstremt tøft under korona

Som veldig mange andre har også Varsity fått merke effekten av koronakrisen på kroppen. De ble plukket ut til å ha en egen pop-up på det legendariske franske varehuset Le Bon Marhcé i Paris som en del av deres juleutstilling. Men etter bare fire dager var det stopp. Den franske hovedstaden gikk i lockdown for andre gang siden mars i år i et forsøk på å igjen dempe smittetrykket.

– Det er sånn det er å drive i 2020. Vi må tilpasse oss konstant, og vi var klar over risikoen. Men vi er opptatt av at vi må prøve, spesielt med tanke på at vi også har et ansvar for å holde vårt franske team i jobb. Dessverre blir det tap i år uansett i Frankrike. Men vi får jobbe enda hardere med å ta igjen tapet til neste år. Vi er heldige, siden det har gått bra andre steder. 

Men i starten var det ekstremt tøft, innrømmer Alexander. I mars, som er måneden med dårligst likviditet i utgangspunktet, forteller han, tapte de all omsetning i egne butikker nærmest over natten. I tillegg forstod de raskt at de fleste av butikkene de selger til ville ha problemer med å betale regningene sine. De hadde ikke noe annet valg enn å permittere hele teamet. Etter et par uker løsnet imidlertid nettsalget og deretter også butikken i Oslo, og Varsity kunne ta flere og flere tilbake i jobb.

Varsity: – Utrolig flaks

– I tillegg var dere i ferd med å slå gjennom i USA?

– Vi var det ja, men Covid-19 har dempet den effekten for å si det sånn. Vi er allerede i flere av de viktigste butikkene i USA, som for eksempel Bergdorf Goodman. Hvor vi forøvrig skulle ha et event i mai, som selvfølgelig ble avlyst. Så alt er litt på hold der borte nå. De har litt viktigere ting å tenke på om dagen. Men på nett gjør vi det fortsatt veldig bra, og USA er vårt største eksportmarked med god margin.

Deres viktigste marked er fortsatt i Norge, og det er her mye av veksten kommer fra i år, forteller Alexander. Med lockdown i store deler av verden satser de nå først og fremst på nett i utlandet mens de forbereder seg på at butikkene åpnes igjen.

– Vi hadde utrolig flaks med at caps passet inn i den nye normalen. Så alt i alt, blir dette et veldig godt år for oss med over 60 prosent vekst i omsetning fra i fjor. Fremover handler det om å være mest mulig tilpasningsdyktig og velge fleksible strategier. Vi kommer til å satse enda mer på vår egen nettbutikk i utlandet. Det finnes fortsatt muligheter, vi må bare jobbe ekstremt hardt for å finne de om dagen. 

Den internasjonale satsingen er viktig, men det er det norske markedet og hjembyen Oslo der Varsity har base også. Foto: Varsity

Les også: Svært gode nyheter for norsk mote

Siste saker

Mest lest nå
Les mer