Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Varsity Headwear åpner pop-up butikker i Hong Kong og Paris
Foto: Varsity Headwear

Varsity Headwear åpner pop-up butikker i Hong Kong og Paris

– Som et lite, norsk caps-merke er det ganske unikt å være i selskap med noen av verdens mest eksklusive motemerker.

Da Melk & Honning intervjuet brødrene bak Varsity Headwear januar 2020, var de for tredje året på rad til stede på motemessa under Pitti Uomo i Firenze. Der traff Alexander og Sebastian Adams innkjøpere fra noen av verdens mest luksuriøse butikker.

Og så kom pandemien.

– De første ukene var det helt stopp, og vi måtte dessverre permittere alle våre ansatte, forteller de til Melk & Honning nå.

– Heldigvis økte nettsalget relativt raskt, som reddet oss ut av en krevende likviditetsskvis. Etter bare noen uker kunne vi åpne butikken vår på Majorstua og samtidig ta flere og flere i teamet tilbake i arbeid.

Ifølge dem var de heldige med at caps tross alt passer inn i en mye mer casual hverdag, der man kan sitte med caps også på hjemmekontoret.

– Folk har også tilbrakt en god del mer tid i naturen, derfor har våre tekniske capser vært veldig populære.

Varsity Headwear-grunnleggerne sier at de det siste året har vært gjennom alt fra total frykt, kaos, usikkerhet, samarbeid og lykke.

– Vi er utrolig takknemlige for at vi har kommet oss gjennom dette på en god måte som organisasjon og utrolig stolte over å kunne si at vi til slutt endte med en solid vekst i 2020.

Nå har de åpnet pop-up-butikk på varemagasinene Le Bon Marché i Paris og Lane Crawford i Hong Kong.

Varsity Headwear åpner pop-up butikker i Hong Kong og Paris
Bilder fra Pop-upen på Le Bon Marché i Paris

– Det er ekstremt stort! Som et lite norsk caps-merke, er det ganske unikt å være i selskap med noen av verdens mest eksklusive motemerker. Le Bon Marché var jo verdens første department store og eies av LVMH. Lane Crawford er en av Asias mest ikoniske og eksklusive varemagasiner.

–Vi kom i kontakt med innkjøperne deres for noen år siden på motemessa i Firenze. Alle likte capsene våre, men vi har brukt flere år på å bevise at vi er en proff aktør som leverer det vi sier og at de bør satse på oss fremfor noen andre. Det er jo en skikkelig kamp om plassen disse stedene selvfølgelig.

På spørsmål om dette er et stort økonomisk løft, forteller de at man selvfølgelig må investere en god del tid og penger i prosjekter før det vil lønne seg økonomisk.

– Det viktigste for oss med pop-up er å møte en helt ny kundegruppe i et helt nytt marked. Dette handler om en langsiktig investering.

– Og om vi lykkes i Hong Kong, så åpner de potensielt døren til resten av varehusene sine i Kina. Det hadde vært ganske rått, sier Varsity Headwear-brødrene.

Pop-upen på Lane Crawford i Hong Kong.

Selv får de ikke mulighet til å reise.

– Nei, dessverre ikke. I Hong Kong har vi måttet gjøre alt fra å designe interiør til opplæring av teamet deres over video. Derfor er vi litt ekstra stolt over hvor bra det har blitt! Kundene kan til og med gravere initialene sine på capsene.

– I Paris har vi vært heldige med at teamet vårt i St. Tropez-butikken vår har kunne drive pop-upen. Vi håper som alle andre at vi kan bli ferdig vaksinerte snart, slik at vi kan komme oss ut på reise igjen.

Ifølge dem kommer rundt 35 prosent av omsetningen fra utlandet per nå. Dette regner de med at vil bare fortsette å øke fremover.

I tillegg til de nye pop-upene har Varsity Headwear også en flaggskip-butikk i Oslo, en fast pop-up hver sommer i St. Tropez og en pop-up på Aker Brygge.

Brødrene mener retail fremdeles er ekstremt viktig.

– Ja, og ikke bare på grunn av rent salg. Det er her vi får møte kundene face-to-face, få viktige tilbakemeldinger på capsene våre og ikke minst fungere som et viktig utstillingsvindu til nye kunder.

I 2019 lanserte merket det som ble omtalt som verdens mest eksklusive caps i gull, norsk lakseskinn og den sjeldne ulltypen Vicuna fra Peru. Denne hadde en pris på 100 000 kroner.

Fokuset fremover er ifølge dem å lage den perfekte capsen.

– Vi har faktisk rekordmange nye styles i pipelinen som vi gleder oss til å vise frem. I tillegg har vi flere store collabs på vei, som vil handle om alt fra å redde liv til å jobbe med et ikonisk brand.

– Vi lover å fortelle dere det først, når vi kan 😉

Les også: Ida Broen lanserer en heklet kolleksjon med Skappel

Siste saker

Mest lest nå
Les mer