Av Emil Krystad Marthinsen
Varnergruppens Volt-butikker har hatt stor suksess både i Norge og Sverige de siste årene. I sistnevnte land stakk konseptet av med prisen for beste motekjede under Habit Motegalla i Stockholm tidligere denne måneden.
Nå satser Volt internasjonalt i Europa fra 2017, og åpner i tillegg konseptbutikker for egenproduserte These Glory Days. Merket ble initiert i 2007 av svenske Magnus Beckman, som startet sin reise i Varner-konsernet hos Carlings. Beckman er nå Creative Director for satsningen, som åpner sin første butikk i Bergen 26. november.
– Vi ønsker butikker som reflekterer fokuset på estetikk, detaljer og smak. Nå får vi virkelig muligheten til å kontrollere alt fra musikken som spillet til den visuelle innpakningen, sier Magnus Beckman til Melk & Honning
I tillegg til Bergen, vil det åpnes butikker i Oslo, Gøteborg og Stockholm. Dette markerer et tydelig inntog for Varnergruppen i et mer minimalistisk og designdrevet marked. Spesielt butikkinteriøret i de nye butikkene har blitt vektlagt.
– Det er en minimalistisk estetikk med innslag av japansk lobbydesign fra 60 og 70-tallet. Vi jobber med lys marmor, valnøtt, og børstet stål, og har forsøkt å innkorporere estetikken i alle deler av butikken, helt ned til detaljer i prøverom og tepper.
Les også: Kaibosh sikter mot internasjonal ekspansjon
Med storsatsningen ønsker Beckman å utfordre Varner-gruppens kjernekunder. Årets høstkolleksjon viste mye klassisk tailoring, men innslag av, sport, skinn og fløyel. Kleskonsernets kommersielle innfallsvinkel har ikke designeren noe problem med.
– Alt handler om timing. Det er ikke noe poeng for meg å lage klær jeg selv synes er veldig interessante hvis ingen andre er enige enda, avslutter svensken.