Her finner vi både klovner, paparazzier og «up-skirt».
Motehusene pøser inn penger i kampanjene sine, sesong etter sesong. Dét som en gang var ment til pryde sidene i glossy magasiner og opplyste reklametavler i metropoler verden over, har de siste 15, 20 årene fått et helt nytt liv inne på nettet. Med delingskulturen på sosiale medier snakker vi om en helt ny virkelighet igjen, der bilder spres i et rasende tempo; gratis reklame for motehusene.
Men samtidig, med den enorme mengden informasjon og bilder man ser hele tiden, kan man lett bli mettet av inntrykk. Det skal mer til for å overraske og imponere folk enn tidligere. Å skille seg ut fra mengden. Dette løser en del motehus med å lage rare, lett absurde og uventede kampanjer.
Her har vi samlet noen av denne sesongen, SS’18, sterkeste eksempler på nettopp dette.
Les også: De kuleste motekampanjene fra 2017
Balenciaga
Foto: Best Image Agency
Gucci
Illustrasjoner: Ignasi Monreal
Eckhaus Latta
Foto: Hanna Moon
Loewe
Foto: Steven Meisel
Y/Project
Foto: Arnaud Lajeunie
Vivienne Westwood
Foto: Jüergen Teller