Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Ut av dvalen: Gjør deg klar for postpandemisk motepåfyll med Klarna

– Jeg kunne ikke vært mer klar for å danse på byen igjen, forteller Julie Bergan. Nå teamer Klarna opp med A$AP Rocky og tre norske artister.

I starten bragte den med seg en og annen, for noen, velkommen bieffekt denne pandemien.

Nå kunne man plutselig loffe rundt i sitt eget hjem iført lounge wear eller fritidstøy, svinge innom et og annet zoom-møte, og ikke ha et snev av FOMO hva gjaldt sosiale ting. For man gikk jo ikke glipp av noe; alle andre holdt seg også hjemme og var med i det som da ble kalt den kollektive dugnaden.

Men nok er nok. Koseklær og tøfler, for ikke å snakke om pyjamas og morgenkåpe om du har vært blant de (helt sikkert) mange som har tilbragt halve dagen i dette, har fått ha din oppmerksomhet lenge. Det er nye tider i sikte; en tid der du skal ut og kjenne på livet.

Ifølge betalings- og shoppingtjenesten Klarna sin globale fashion director Emilia de Poret viser undersøkelser at vi nå er klare for mer farger.

– Nå ser vi endelig lyset i enden av tunnelen. Jeg tror både kvinner og menn vil våge mer.

Gjør deg klar for postpandemisk motepåfyll med Klarna

«Get smoooth again». I kampanjefilmen sammen med Klarna gir A$AP Rocky en teaser fra en ny låt han slipper på sensommeren.

Dette er ikke historieløst. Moten har alltid speilet samfunnet og situasjonen i verden. Under finanskrise, krig eller pandemi har vi trukket mot enklere antrekk i nøytrale farger. En renere, lettere fordøyelig palett som en kontrast til alt kaoset utenfor. Kontrasten har dertil vært stor etterpå; da svinger pendelen i helt motsatt retning.

De Poret forklarer at flere av de internasjonale motehusene løftet frem trendfarger som acid, pink, knallgrønt og den dypblå fargen Klein Blue foran sommersesongen 2021.

Samtidig har to epoker gjort seg gjeldende; 80- tallet og 2000-talllet. Sistnevnte byr blant annet på jeans med lavt liv, noe som allerede ser ut til ha fått bein å gå på.

I mai økte andelen solgte jeans med lavt liv med nesten 200 prosent.

Elementer fra stilen til de hippeste unge celebritetene i Hollywood på 00-tallet, slik som Paris Hilton, Ashley og Mary-Kate Olsen, Lindsay Lohan, samt Sex & The City-karakteren Carrie Bradshaw, er på vei tilbake for fullt, tror de Poret.

– Alt dette er trender som oppstod på TikTok. Akkurat nå ser vi for eksempel at Preppy Outfits er trendy, som peker tilbake på den svært populære filmen Mean Girls.

Mer pynt, mer komfort

2 av 3 nordmenn mener også at de vil pynte seg mer fremover enn de gjorde før pandemien.

For etter et år med løs linning og store plag, er terskelen også blitt høy for å true seg inn i snuppete plagg eller stive dresser.

– Følelsen av å ta på seg et plagg som er snilt mot kroppen, bekvemt og som ikke sitter for stramt har blitt et krav hos mange. Vi kommer til velge romslige klær, dressbukser med strikk i livet og fortsette å bruke sneakers, tror Klarna sin globale fashion director.

– Så pynter vi oss enda mer enn før når vi først kler oss til fest! Mer glitter, høyere hæler og festlige materialer som metallic, fløyel og blonder, sier hun.

Moteikon. A$AP Rocky er i likhet med Klarna en disruptor og i konstant utvikling, avviser kategori- sering, og samtidig forstår hva kundene vil ha.

Moteikon. A$AP Rocky er i likhet med Klarna en disruptor og i konstant utvikling, avviser kategorisering, og samtidig forstår hva kundene vil ha.

– A$AP Rocky er som oss, en disruptor

Klarna har nå teamet opp med multikunstneren og rapperen A$AP Rocky. I kampanjen «Get smoooth again» skal New Yorkeren hjelpe til med å vekke nordmenns interesse for mote etter et år der det har vært manko på inspirasjon. Tidligere har de hatt med Snoop Dogg og Lady Gaga på laget.

– Dette er personer som tør å utfordre det satte og går sine egne veier, det samme som vår merkevare står for, sier markedsdirektør for Klarna i Norden, Thomas Elvestad.

– A$AP Rocky er som oss en disruptor og hele tiden i utvikling. I likhet med Klarna avviser han kategorisering, samtidig som han fundamentalt forstår hva kundene vil ha. Dette gjør Rocky til den perfekte partner for å nå målet om å tilby den ultimate kundeopplevelsen til våre mer enn 90 millioner kunder globalt.

Nå blir A$AP Rocky  aksjonær i Klarna, i tillegg til skape eksklusivt innhold for Klarna-appen. Fokuset hans vil ligge på bærekraftig mote.

For shopping i 2021 trenger heldigvis ikke være synonymt med bruk og kast eller fast fashion. Helt i tråd med zeitgeist vil Klarna understreke hvor viktig det er tenke bærekraft ved å redesigne eller kjøpe brukte klær.

– Interessen for dette ser vi har økt i løpet av pandemien, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Rocky deltar også i en kortfilm der man får en teaser fra en ny låt han slipper på sensommeren. At den velkjente rapperen bak låter som PraiseThe Lord og F**king problems har en sterk moteinteresse er tydelig. Han har stadig vært å se på de europeiske moteukene, på oversikter over best kledde menn og til og med som kampanjemodell for store motehus.

Norsk artistlag med på leken

Mens samarbeidet med Rocky ruller igang, har Klarna i Norge også teamet opp med tre stilige lokale profiler. Valget falt på Herman Tømmeraas, Chris Holsten og Julie Bergan.

De to førstnevnte er begge kjent for sin streetwear-look med elementer av preppy, mens Bergan liker å dra på litt både med mønster, farger og fasonger, spesielt på scenen.

– Jeg kunne ikke vært mer klar for å ha konserter igjen, kjøpe kule stage outfits og danse på byen rett og slett, sier Bergan.

– Ja, vi er jo sosiale dyr så vi må bare få på oss finklærne og gå ut og kose oss nå , stemmer Holsten i.

Klarna er en shoppingtjeneste som gjør det enkelt og trygt shoppe, gi inspirasjon og verdi til brukerne. Nesten uansett hva man er ute etter – enten det er en killer stage outfit, slik som Bergan digger, et rått antrekk til å stikke ut på byen, en business-casual look til kontoret eller nye treningsklær, leverer Klarna.


– Jeg gleder meg mest til å komme meg ut og å kunne klemme folk, sier skuespiller Herman Tømmeraas.

Og nordmenn har fått øynene opp for dette; bare i løpet av årets fem første måneder har Klarna vokst med ytterligere 1300 butikker i Norge. Det kommer på toppen av en vekst på over 30 prosent i fjor.

Det er ikke noen tvil om det: Joggedressens era er forbi. Gjør deg klar for postpandemisk motepåfyll!

Fakta om Klarna

  • 90 millioner kunder globalt i 17 land
  • Mer enn 2 millioner transaksjoner daglig
  • 11 500 norske butikker bruker Klarna
  • 700 000+ norske brukere av Klarnas app månedlig

Les også: A$AP Rocky lager global motekampanje med betalings- og shoppingtjeneste

Les mer

Nyeste saker fra Melk og Honning